Hej, har köpt ett hus med fiber. Använder oss av WiFi i huset.
Smart-tv alternativt box via fiber.

Ska måla om i huset

- Någon mening att ha kvar dragna nätverkskablar i huset? Fyller det egentligen någon funktion?

- Antennkabel, behöver den vara kvar? Eller fimpa och spackla igen antennutag?

Tack på förhand!
 
  • Vit elkabel dras längs väggen ovanför en dörrkarm, fixerad med kabelklammer och silikon. Slarvigt arbete syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabel hänger ur hål i vägg med grön isolering synlig, bredvid strömbrytare, parkettgolv, ofärdig installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nätverkskablar tycker jag är lite onödigt att ta bort helt, ännu. Även om du i huvudsak använder wifi, så finns det prylar som vill anslutas via kabel fortfarande.

Jag har ex. övervakningskameror (Arlo) utomhus som använder ett eget wifi nät till en egen specialrouter, den måste anslutas via kabel. Och jag kan inte ha den vid routern för då får jag inte täckning till vissa kamerapositioner.

Får du någon "datorspelsfreak" i familjen så duger inte wifi, för mycket lagg.

Personligen använder vi bara antennburen TV hemma. Men i fritidshuset kör jag bara med nätverk för TVn (för dålig mottagning). Men jag inser att jag är en dinosaurie vad gäller TV.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Hej, har köpt ett hus med fiber. Använder oss av WiFi i huset.
Smart-tv alternativt box via fiber.

Ska måla om i huset

- Någon mening att ha kvar dragna nätverkskablar i huset? Fyller det egentligen någon funktion?

- Antennkabel, behöver den vara kvar? Eller fimpa och spackla igen antennutag?

Tack på förhand!
Nätverkskablar bör man vara rädd om eftersom det oftast ger bättre prestanda för en TV-box via din router.
I det här fallet är det någon amatör som dragit kabeln.
Sen en antennkabel för "linjär-TV" kan man lugnt skrota.
 
F
Nätverkskablarna hade jag absolut sparat om de är hyfsat snyggt dragna osv. Ha alltid fasta kopplingar till fasta prylar, t ex tv, dator osv..

Har du dosor för antennuttagen? Sätt doslock, bra att ha...
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag har mycket bra WiFi med täckning i varenda vrå men har ändå nätverkskablar och uttag som matar viktiga saker i olika rum. Kabel är och kommer alltid vara mest stabilt. Finns det redan draget är det väldigt dumt att plocka bort det.

Glöm inte heller att man kan skicka HDMI och DP via nätverkskablar också om man behöver nyttja stora avstånd eller i andra rum av olika orsaker.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Kabel är alltid bäst, men ser det ut som kabeln över dörren på dina bilder kanske det är bättre att riva bort och göra det snyggt till de platser du vill ha dem.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Utgångspunkten är alltid Kabel, när så är möjligt till fast utrustning. Då belastar man Wifi nätet minimalt, samtidigt som man har absolut stabilast möjliga anslutning där det behövs. Sen hade jag nog fimpat en kabel om den är klamrad som på bilden och inte används.

Antenn kan du bara avgöra själv om du någonsin kommer använda igen. Det är ju dock fortfarande funktionellt. Jag hade nog rullat in kabeln och satt dit ett doslock.
 
M mojjen skrev:
Utgångspunkten är alltid Kabel, när så är möjligt till fast utrustning. Då belastar man Wifi nätet minimalt, samtidigt som man har absolut stabilast möjliga anslutning där det behövs. Sen hade jag nog fimpat en kabel om den är klamrad som på bilden och inte används.

Antenn kan du bara avgöra själv om du någonsin kommer använda igen. Det är ju dock fortfarande funktionellt. Jag hade nog rullat in kabeln och satt dit ett doslock.
Tack allihopa för kloka svar. Råder consensus, känns det som.

Fimpar den nätverkskabeln på bilden, drar om utifall jag behöver. Behåller nätverkskabeln som går till till tvbox och tv.

Gällande den där jäkla antennkabeln. Kommer aldrig behöva den. Så är om jag behåller dosan.

Men varför skulle jag behålla dosan? Vad skulle den kunna vara bra för i framtiden?

Tack än en gång för snabba svar! Måste ha bestämt mig ikväll 😊
 
T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Tack allihopa för kloka svar. Råder consensus, känns det som.

Fimpar den nätverkskabeln på bilden, drar om utifall jag behöver. Behåller nätverkskabeln som går till till tvbox och tv.

Gällande den där jäkla antennkabeln. Kommer aldrig behöva den. Så är om jag behåller dosan.

Men varför skulle jag behålla dosan? Vad skulle den kunna vara bra för i framtiden?

Tack än en gång för snabba svar! Måste ha bestämt mig ikväll 😊
Man vet aldrig när man behöver en kanalisation till utsidan.
 
T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Men varför skulle jag behålla dosan? Vad skulle den kunna vara bra för i framtiden?
Jag hade dragit in en nätverkskabel där om den utgår/leder till något bra ställe.
 
R
T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Men varför skulle jag behålla dosan? Vad skulle den kunna vara bra för i framtiden?
Dosor för antennkablar och/eller telefoni brukar gå att återanvända om man vill dra nätverk i framtiden. I mitt hus är det draget ethernet till nästan alla rum genom dessa rör.
 
Jag skulle av beredskaps-/prepperskäl behålla möjligheten att se på Tv via takantenn.

/Höghus
 
wildeside
Kan bara hålla med att du bör spara nätverkskablarna,
Antenn kabeln kan du nog kapa bort, marksänd tv tror jag inte kommer överleva så länge till.
Jag bygger nytt och har inga planer på antenn kabel men har förberett för trådbundet nätverk till alla rum och en bunt extra rör ut i takfoten m.m. för framtida utbyggnationer av el och eventuellt huset.
 
wildeside wildeside skrev:
Kan bara hålla med att du bör spara nätverkskablarna,
Antenn kabeln kan du nog kapa bort, marksänd tv tror jag inte kommer överleva så länge till.
Jag bygger nytt och har inga planer på antenn kabel men har förberett för trådbundet nätverk till alla rum och en bunt extra rör ut i takfoten m.m. för framtida utbyggnationer av el och eventuellt huset.
Spar nätverk och drar isåfall om det snyggare. Såsom bilden visar vill jag inte ha 😄

Ok, antingen fimpar antennkabeln/stoppar in den och har kvar doslocket för att dra nätverkskabel där?

Eller fimpar och fyller igen och målar över så det blir slätt och fint. Eller skulle du behålla dosan?

Många kloka råd ovan.
 
wildeside
Jag skulle behålla dosan, om det går att få till det snyggt och inte stör.
Tex lock eller liknande så att det inte ser fult eller halvfärdigt ut.
Stör inte antennkabeln dej nämnvärt på utsidan så skulle jag lämna kvar den i dosan, man vet aldrig vad för tankar och idéer som kan dyka upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.