Började ivrigt klä in förra årets altanbygge utan att läsa på eller fundera. Drog i staketribbor 28x45 med en trallskruv per infästningspunkt men har läst att det lätt slår sig och att man hellre ska skruva med två...?

Delen på bilden är 1900 mm ca och fyra fästpunkter per ribba. Klarar jag mig eller är det bara att göra om direkt?

Hur blir det på nästa del som är 2750 lång och har tre infästningar? Två skruv? En? Fler infästningar?

Mvh mitt första altanbygge :)
 
  • Altan under konstruktion med träribbor monterade horisontellt på stolpar, med synlig enskruvsinfästning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker att det inte spelar så stor roll, om det skulle bli skevt och fult i framtiden byter du väl virke och monterar på ett annat sätt?
 
  • Gilla
Danellfan
  • Laddar…

Bästa svaret

K
Jag hade lämnat det som det är. Låter som inte så långt mellan fästpunkterna ändå. Och ser inte riktigt vad någon skruv till skulle tillföra..
 
  • Gilla
Danellfan
  • Laddar…
Tack för era svar, jag låter det bero så får vi se hur det beter sig👍
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Danellfan Danellfan skrev:
Började ivrigt klä in förra årets altanbygge utan att läsa på eller fundera. Drog i staketribbor 28x45 med en trallskruv per infästningspunkt men har läst att det lätt slår sig och att man hellre ska skruva med två...?

Delen på bilden är 1900 mm ca och fyra fästpunkter per ribba. Klarar jag mig eller är det bara att göra om direkt?

Hur blir det på nästa del som är 2750 lång och har tre infästningar? Två skruv? En? Fler infästningar?

Mvh mitt första altanbygge :)
Ser snyggt ut. Hur långt har du mellan ribborna? 30?
 
nordlp nordlp skrev:
Ser snyggt ut. Hur långt har du mellan ribborna? 30?
Tackar. Använde tjockleken på ribban som distans så 28-30 mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.