Vi håller på att bygga på en till övervåning och måste därav mura på den befintliga stocken. Den befintliga skorstenen klarade inte kraven på täthet varpå vi glidgjutit de kanaler som vi använder, inte behöver vi göra det med den delen vi murar på? Har för mig att kravet var specat per längdmeter.
 
S
zeltber skrev:
Vi håller på att bygga på en till övervåning och måste därav mura på den befintliga stocken. Den befintliga skorstenen klarade inte kraven på täthet varpå vi glidgjutit de kanaler som vi använder, inte behöver vi göra det med den delen vi murar på? Har för mig att kravet var specat per längdmeter.
är det du murat ditt gastät?
vad har du använt?
 
Det var en murare som gjorde jobbet. Minns ej vad det hette. Men det var något jättedyrt bruk.
 
S
zeltber skrev:
Det var en murare som gjorde jobbet. Minns ej vad det hette. Men det var något jättedyrt bruk.
vad för stenar då?
dock borde ju muraren ha åtgärdat insidan också.
du måste ändå dit med sotaren, så fråga den
 
Redigerat av moderator:
Jag vet inte om jag är otydlig men det gäller alltså nya delen av skorstenen. Jag ska förhöja den genom att mura på mer.
 
M
Självklart behöver du inte glidgjuta den delen som blir nymurad så länge murningen är korrekt utförd.
 
Redigerat av moderator:
Frågan var nog befängd, nu är det bara att hålla tummarna för att sotaren gillar alla lösningar. Tack för all respons.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.