Hej. Jag hoppas att någon kan svara på min fråga.

Vi håller på att bygga en nytt badrum i huset ifrån -47. Vi har köpt ett hörnbadkar med plats för två personer (tror det var på 320 l vatten utan badande i)
Jag har öppnat upp golvet lite för att kunna mäta golvbjälkarna och de sitter med 60cc och är 7cm * 17,5 ungefär.
Under golvet är det källare och badkaret kommer att vara plaserat precis längs med en murad bärand vägg.
Över plankgolvet har jag tänkt mig ha 22mm golvspånskiva och sedan 13mm flytspackel på lägsta stället.
Så vad tror ni kommer jag att behöva förstärka bjälklaget?
Hoppas att jag har förklarat någorlunda sansat annars är det bara att fråga.

MVH Johan
 
När det skall vara klinkers på golvet skall c/c avstånd mellan balkarna vara 30 cm. Lägger man därtill tyngden från ett fullt badkar vore det nog bra att förstärka så du inte får sprickor i klinkers av eventuell nedböjning i bjälklaget.
 
Jag skulle också förstärkt även fast du har en bärande vägg under, ibland är det bra med både hängslen och livrem.
 
jag har c/c 600 med en spännvidd på ca 2 meter, golvåsar 220mm på dom ligger det först 22 golvspån limmad o skruvad å på den ligger det 22 spånremsor/kanaler för glvvärmen limmad o skruvad samt golvvärmeplåt och slang, ovanpå det 13 golvgips skruvad och på det klinkers, jag funderar på om man skulle sätta i "mjukmedel" till fogmassan för att få en mer elastisk fog?
 
Det finns flexfog att köpa. Maxit har det t ex.
 
fef skrev:
När det skall vara klinkers på golvet skall c/c avstånd mellan balkarna vara 30 cm.
Max 600 mm c/c för golvreglarna, 22 mm spån och sedan fiberförstärkt golvspackel är det väl ändå som gäller?

I övrigt går det inte att svara på frågan om man inte får veta spännvidden på golvbjälkarna. Hur stort är badrummet?
 
Redigerat:
Hej. tack för att ni försöker hjälpa mig.
Vi kommer att ha våtrumsmatta på golvet.
Badrumet är ungefär 2.6*3.5m och spännvidden är då 3.5m va?
badkaret blir inte i mitten av spännvidden utan i ena kanten. två utan tassarna på badkaret blir 2cm utanför väggen i källaren.
Rörigt svar kanske men tack återigen för svaren.
MVH Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.