Totte_S
Jag har en nätverksansluten (med TP-kabel) skrivare - HP 2055dn - som är delad i nätverket via min dator (laptop -mac). Problemet är att ingen annan kommer åt den (trådlöst eftersom ingen orkar ansluta kabel) när min dator inte är igång (eller hemma). Fattar inte eftersom jag kommer åt den trådlöst, då borde ju alla nå den?
Är det jag som inte kan, eller måste jag lösa problemet med en extern skrivarserver? Eller annan lösning?
 
Redigerat:
Kolla i din router vad din skrivare har för IP-nummer. Sätt gärna skrivarens IP-nummer som fast IP i routern så det kan refereras till över tid. Sedan installerar du skrivaren på alla datorer du vill skriva ut från, att de skriver ut på aktuell skrivare via rätt IP-nummer och med rätt drivrutin till skrivaren.

Själv har jag en 20 år gammal Brother HL-1440 laserskrivare ansluten via en HP JetDirect 300x skrivarserver så att den får en IP-adress på mitt LAN. Urgamla prylar men är.fullt uppkopplat mot datorer med Windows 10 och senaste Mac OSX.

Du tycks ha en skrivare som kan anslutas direkt till ditt nätverk via de vanliga RJ45 Ethernet-kontakterna, TP som du säger. Så det bör vara mycket enkelt i ditt fall.

____
PS. Din skrivare ska naturligtvis vara ansluten till din router och inte till din laptop som du kör med nu.
 
Totte_S
Tack för tipsen. Det va jag som styrt till det genom att dela ut skrivaren i min dator, det ledde till problem. Skrivaren har inbyggd skrivarserver så jag tror problemet är löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.