Jag håller på att förbereda markarbete för en husgrund som ska komma till i framtiden.

marken utgörs av sand (vilket går att se på bilderna)
Markarbetet tänker jag mig som följande:
1. N2 markduk
2. Grov makadam (5-10 cm)
3. N2 markduk
4. Mindre/finare makadam
5. 12 st grova långsmala stenar (trottoar-kantsten) varpå husgrunden skall vila
detta då marken inte är tillgänglig för att påla således handlar det om att fördela vikten över markytan på ett bra sätt.

Några tankar/tips på det?

Likaså så funderar jag på vad jag skall göra med "sandväggen" som ni kan se på bilderna, jag kan inte gräva längre in med tanke på vikten från ovanliggande stengrund (som kan ses överst i bilderna). Sanden är extremt kompakt packad och svår att gräva i.

I nuläget så finns det ett avstånd på 20 cm mellan "sandväggen" och den framtida bakre väggen på fritidshuset.
Jag Undrar om jag bör bygga en mur eller stödja upp "sandväggen" på något sätt, och undrar om ni har förslag på idéer?
har som sagt bara 20 cm att spela på.
 
  • Sandig slänt med spår av erosion nedanför en stenmur i skogsmiljö, med en grill i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Erosionskant med synliga jordlager och träd vid en klippa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Erosionsproblem vid husgrund, jordskred med tydliga spår efter vattenflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ojämn sandig mark med små stenar, kvistar och löv, delvis skuggad av en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
20cm låter tight. Hur har du tänkt lösa dränering osv?
 
Ja, där kommer ju era förslag in ;)

jag har aldrig haft något problem med vatten på området, då sanden leder bort vatten väldigt väl.

men tror du att det kan behövas extra dränering?
 
Jag tittar på klotgrillen och tänker:"Den slänten kommer ge sig". Du har schaktat bort massor som höll allt kvarvarande material på plats. Såhär spontant känns det som en dålig plats att vara på tills slänten jämnar ut sig själv eller du byggt en stödmur.

Hur länge har schakten stått öppen?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
schaktet har varit öppet i ca 4 månader.

jag hoppas på att marken ska "sätta" sig nu under höst/vinter och fram till våren.

Har du något förslag på vad för sorts stödmur jag bör bygga?

murad stenmur?
timmer?
stål?
 
Nu har det inte framgått hur "fint" hus det ska bli, men om det är tänkt att stå länge så är armerad betong, isolering och dränering en bra utgångspunkt, sandväggen måste få stöd, annars kommer den att röra på sig
 
det skall bli en liten stuga på 3x6m.

Vad för sorts stöd til sandväggen rekommenderar du?
 
Baksidan på huset, du kan ändå inte ha träpanel där. ett så litet hus kanske klarar sig med en murad baksida, men armering lär behövas, utanpå har du pordrän eller liknande och det sista av de 20 cm återfyller du med sand
 
förstår jag rätt att du menar att stödmur och vägg bör vara samma och så att säga integreras i varandra?

fasaden (i alla fall mot "sandväggen") hade jag tänk skulle vara plåt eller plast.

om jag murar med lecablock så kan ju dessa armeras rätt smidigt.

tankar?
 
Stödmur av staplad sten vid en tomt med träkonstruktion i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett exempel på stödmur från min tomt, byggd i sten.
 
Mycket fint!

jag ska då ta och planera för en stödmur med lecabloc som är armerade. tänker att jag sätter upp den till våren när marken har fått lite tid att sätta sig.
 
L Leif Karlsson9 skrev:
Mycket fint!

jag ska då ta och planera för en stödmur med lecabloc som är armerade. tänker att jag sätter upp den till våren när marken har fått lite tid att sätta sig.
Känslan säger att en stödmur av lecablock inte gör sig i ditt fall. Hör med Finja vad dom rekommenderar och vilka begränsningar och möjligheter som finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.