Har ett gammalt garage som jag håller på att förvandla till gäststuga. Det är murat i vad jag tror är blåbetong på platta. Jag trodde plattan var tunn men det har visat sig att den trots allt är ganska tjock. Iaf när jag gräver utifrån.

Jag misstänker att garaget är byggt på 40-talet, ev 50-talet. Till min glädje har man murat blocken på asfaltspapp (eller liknande). Marken på tomten är väl dränerande morän med ganska mycket sand i, men hur de ser ut under plattan vet jag inte.

Det finns inga tecken på fukt, men å andra sidan har garaget stått mer eller mindre öppet under många år. Nu ska jag ju göra en hyffsat tät stuga av den och funderar på behovet av dränering. Eftersom det är mkt sand i marken är jag lite tveksam till att gräva upp runt hela plattan. Frågan är vad det skulle tillföra att dränera? Idag leds inte takvattnet bort alls så det är ju nummer ett, men behövs fler åtgärder? Vad kan jag göra annars om jag hoppar över dräneringen?

Ska iaf lägga ngn slags sten längs fasaden för att slippa stänket.
 
Om marken är "självdränerande" behövs naturligtvis ingen extra dränering.

Som exempel har jag ett alldeles nybyggt hus, byggt på betongplatta.
När KA inspekterade före gjutningen konstaterade han enkelt att "här behövs ingen dränering".

Till saken hör kanske att vi några månader tidigare hade grävt en provgrop för infiltrationen.
Ner till tre meters djup fanns inget stående grundvatten.
Så jag känner mig ganska trygg utan dränering.

Så om din garageplatta är torr och fin (testa med att tejpa en bit plastfolie på den, och se om det kondenserar vatten under folien),
så bör du inte behöva dränera.
Kanske idé att gräva en grop och se var vattnet står också.

Förresten: När du gräver utifrån kan du inte se plattans tjocklek.
Där finns förmodligen en kantbalk som byggnaden står på.
 
Jo jag antog att plattan inte är lika tjock runt om.

I källaren på huset vi bor i, som står kanske 15 meter bort från garaget, finns den ursprungliga brunnen de tog vatten från. Fråga mig inte varför man placerade denna i källaren, idiotiskt ställe tycker jag, tar ju bara plats. Iaf, källargolvet börjar kanske dryga metern under marknivån och sedan är det nog ytterligare en dryg meter ner till vattennivån så jag är inte så orolig heller. Men ska prova platstestet.
 
cederbusch skrev:
...Fråga mig inte varför man placerade denna i källaren, idiotiskt ställe tycker jag, tar ju bara plats...
Brunnen var väl där först :D :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.