hej,
Gammalt hus med lite av en jordkällare som jag tänkte jag skulle minska fukten i. Ska definitivt sätta in en till ventil. Putsen lotsnar på väggen. Ska jag sätta en Platon matta på utsidan, eller kommer den nya putsen sitta ändå tror ni?
Jag kommer inte kunna sätta platon runt hela huset...
 
  • Jordkällare med putsad vägg där putsen lossnar och synlig fukt samt nedersta trappsteget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad och avflagad puts på en källarvägg med synliga fuktfläckar och ett grått avloppsrör till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör ju dränera, absolut!
Du kan putsa och måla med silikatfärg men det är inte någon garanti för att det sitter kvar...
 
Det här är mitt i stan, inte helt lätt att leda bort vatten. Funkar det om man
1) gräver upp,
2) sätter platonmatta närmast väggen (idag finns antagligen inget dräneringsrör)
3) fyller igen med grus

Eller måste det dit dräneringsrör?
 
Gör du en dränering utan rör kommer det bara komma ner än mer vatten runt huset. Ffa om du återfyller med grus/makadam.

Hör med kommunen ifall ni får ansluta dränering mot dagavloppet via sandfång.
 
Är det blött i marken ? Hur ligger grundvattnet?
Platon på väggarna är ett stort steg. Med återfyllning med lera, jord som suger vatten. Då har väggen en möjlighet att torka. Sedan om grundvattnet är tillräckligt lågt under golvet så kan ju detta räcka. Det är ju ingen boarea. Om sulan / plattan står i vatten så måste dränrör läggas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.