Hej,
Jag har fått ett besiktningsprotokoll för mitt 1970-talshus, där det noterats att taket är äldre och bedöms ha uppnått sin tekniska livslängd. Det finns påväxt av mossa, sliten underlagspapp och rötskador i läkt i ränndalar. Det nämns även läckage, skräp i rännor samt misstänkt stopp i rännor på grund av frostsprängning.

Jag är osäker på vad detta innebär för takets framtid. Behöver jag byta taket eller finns det andra åtgärder som kan vidtas för att åtgärda problemen? Jag skulle uppskatta era tankar och råd kring detta.

Tack på förhand!
 
ByggNV Navidv skrev:
Hej,
Jag har fått ett besiktningsprotokoll för mitt 1970-talshus, där det noterats att taket är äldre och bedöms ha uppnått sin tekniska livslängd. Det finns påväxt av mossa, sliten underlagspapp och rötskador i läkt i ränndalar. Det nämns även läckage, skräp i rännor samt misstänkt stopp i rännor på grund av frostsprängning.

Jag är osäker på vad detta innebär för takets framtid. Behöver jag byta taket eller finns det andra åtgärder som kan vidtas för att åtgärda problemen? Jag skulle uppskatta era tankar och råd kring detta.

Tack på förhand!
Stopp/skräp i rännor och läckage skulle jag försökt åtgärda genast. Titta vid regn om du ser läckage på vinden. Kanske går att åtgärda så att ett byte av hela taket inte är akut.
 
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
Välkommen till forumet!

Låter absolut som att det är dags att byta taket. Underlagspappen har en förväntad teknisk livslängd på ~30 år, den börjar nu alltså närma sig ca 45-55 år gammal. En bra takavvattning och ett tätt tak är ett absolut MÅSTE för husets välmående, och börjar det regna in är betydligt dyrare skador snart ett faktum.

Nu skriver du inte vilken typ av takbeläggning du har (plåt, tegel, betongpannor etc) men det är nästan skitsamma, är taket så gammalt är det dags att byta ändå.

Jag skulle gå så långt som att säga att om du inte har andra akuta renoveringar typ läckande vattenrör så är det här det du ska fixa härnäst, och förr hellre än senare.

Man kan ha tur, det kan hålla förvånansvärt länge och ett hus tål en del stryk, man måste inte vara perfektionist. Mitt tak är också från 1970-talet och måste verkligen bytas, jag har redan haft en läcka i en ränndal som gjorde att det regnade in, du kan läsa tråden om det här. Mitt tak ska bytas och uppgraderas så fort jag har råd i princip.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar .
Här kommer från besiktningen

Allmän information:
Betongpannor ovan läkt och underlagspapp på råspont. Avvattning med hängrännor och stuprör. Den faktiska livslängden är varierande beroende på en mängd olika faktorer så som materialets kvalité, omgivningarna, underhåll m.m. Taket med tillhörande delar bör kontrolleras några gånger per år.
Följande noterades:
Taket är äldre och bedöms ha uppnått sin tekniska livslängd med påväxt av mossa, sliten underlagspapp samt rötskador i läkt i ränndalar.
Se riskanalys 3.5
Läckage och skräp noterades i rännor. Vidare misstänkt stopp i rännor då det lokalt är frostsprängda.
Missfärgningar/rötskador noterades punktvis i takutsprång. Expansionsrör (bredvid huv) är ej tätat.
 
Har du vind så att du kan inspektera underifrån?
 
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
D DE73 skrev:
Har du vind så att du kan inspektera underifrån?
Hej,
Kommer från besiktningen
Vind
Allmän information:
Vindsbjälklaget utfört med isolering av mineralull. Vinden bör kontrolleras några gånger per år för att i tid kunna upptäcka eventuella läckage eller skador.
Följande noterades:
Missfärgningar och fuktfläckar förekommer punktvis genom vinden.
 
Byta tak är rätt väg att gå utifrån det du skriver
 
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.