Hej

Jag behöver byta ytskikt (och tätskiktet förstås) i mitt badrum. El och vvs ska inte ändras. Tät- och ytskikt tänker jag göra själv. Men det som bekymrar mig är golvbrunnen. Eftersom badrummets nuvaramde plastmatta inte verkar vara från detta sekel antar jag att brunnen är äldre än 1991 (fast jag vet inte säkert).

Är det någon som känner igen brunnstypen? Gammal? Måste bytas? Well, måste och måste, men enligt branchrekommendationerna?

Vänligen Micke


IMG_20130811_161500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klippt från www.gvk.se


Varför ska man byta ut brunnar som är äldre än 1990 vid renovering?

"Brunnar före 1990 har ofta en dålig tätningsfunktion, är inte anpassade för kakel- och klinker, saknar ibland reservdelar samt kan äventyra våtrumskonstruktionens totala livslängd. När man projekterar och bygger ett våtrum, vill man att alla ingående komponenter i konstruktion håller våtrummet livslängd ut. En golvbrunn från till exempel 1985 kommer att utgöra en svag länk i konstruktionen. Sedan april 2008 finns heller inget sätt att uppfylla GVKs branschregler då golvbrunn äldre än 1990 behålls (vid plastmatta). Detta utförs i så fall som ett avsteg ifrån GVKs branschregler enligt beskriven metod. Detta medför också en osäkerhet ur ett försäkringsperspektiv och kan vara en nackdel, t.ex. lägre pris, vid försäljning av bostaden."
 
Om du ändå gör om badrummet så ska du självklart byta golvbrunnen oavsett om du måste eller inte. Kostnaden för detta är väldigt liten i förhållande till totalkostnaden, och golvbrunnar är den vanligaste orsaken till vattenskador i badrum.
 
Jo egentligen förstår jag det. Känns bara blä att börja bila betong.Men så får det bli.

Tack.
 
Bra beslut! Hyr en maskin om du skall/behöver byta röret också, då går det snabbt och enkelt.
 
Jag började som röris 87 och jag kan inte påminna mig om att jag satt nån sån så troligen är den äldre. Renoverar mitt bad nu och jag byggde 91-92 så min brunn kunde jag nog låta vara men byter iaf. Dokumenterar allt med mycket bilder så kan ingen klaga om man sedan säljer huset.
 
Det är en gammal brunn, bara byta.
 
Då är det lägenhetens orginal. 1974.
 
Har samma i en tvättstuga, också byggt -74.
 
kanske inte så väsentligt, men klämringen där ser ut som det jag tog ur mitt renoverade badrum, och den tillbyggnaden tillkom -69 .. så ja dax att byta (det hade inte läkt men mattan hade släppt runt brunnen) ...(duschen var MKT sällan använd då det inte var en perm.bostad)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.