Funderar på att göra om i min lägenhet (bostadsrätt, drygt 100 år gammalt hus) så att köket och sovrummet byter plats och funderar på om jag behöver bygglov och/eller styrelsens tillstånd för detta? Bortsett från ändringar i eldragningarna som jag antar knappast kan kräva bygglov, så är det jag funderar på främst vatten & avlopp samt ev. "planlösningsfrågor". Själva ändringarna av vatten & avlopp är inte större än att de skulle dras rakt genom väggen från badrummet som ligger på andra sidan väggen från den tänkta diskbänken, vilket känns som en ganska liten ändring, är det något som kräver bygglov eller liknande? Badrummet kommer också renoveras och då kommer fuktspärrar osv göras som det bör göras av fackman. Ang. planlösningsändringen, är det så att man fortfarande 2008 måste begära tillstånd från kommunen för att få byta plats på 2 rum i sin lägenhet eller var det något som i praktiken dog ut på 20 år sedan?

Förstår att det inte går att ge några kompletta svar eller lova att det är på ett visst sätt, men för mina egna planeringstankar vore det bra att få lite feedback på vad ni tror och varför ni tror det.

Tack på förhand!

/pJ
 
En artikel från DN som jag precis hittade antyder dock att jag kanske har fel i mitt antagande...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1567&a=377698

"Bygganmälan krävs för invändiga åtgärder som berör bärande konstruktion eller avsevärt påverkar planlösningen, exempelvis om man flyttar köket och då ändrar installationer av vatten och avlopp."

Men....det är ju förbjudet att gå mot röd gubbe också men få bryr sig i praktiken....hur är det med bygglov för "normala" projekt som detta?
 
Tror att de flesta ger blanka bäver i bygganmälan för dylika projekt. Det skulle jag också göra.
Däremot ska du nog prata med föreningen.
 
P
Om jag förstår rätt så är TS inte är fastighetsägare till huset och då kan man inte ändra något så grovt. Dvs man kan inte lägga in ett bygglov/bygganmälan om man inte är fastighetsägare. Är det en bostadsrätt/hyresrätt så måste man prata med föreningen/hyresvärd och då kanske det måste in en bygganmälan från föreningen/hyresvärden. Inte från TS personligen.
Gör du såna ändringar så kan det bli så att du måste ändra tillbaka en dag...
 
Är det en bostadsrätt så måste du ha styrelsens tillstånd för en sådan åtgärd. Det skall dessutom till en bygganmälan. Jag tror att du kan göra bygganmälan själv, trots att du inte är fastighetsägare.

Styrelsen kan mycket väl ställa upp egna "regler" för hur bygget skall gå till, framförallt när det gäller vatten och el. Och ställa krav på att det skall besiktigas.
 
TheStills skrev:
Om jag förstår rätt så är TS inte är fastighetsägare till huset och då kan man inte ändra något så grovt. Dvs man kan inte lägga in ett bygglov/bygganmälan om man inte är fastighetsägare. Är det en bostadsrätt/hyresrätt så måste man prata med föreningen/hyresvärd och då kanske det måste in en bygganmälan från föreningen/hyresvärden. Inte från TS personligen.
Gör du såna ändringar så kan det bli så att du måste ändra tillbaka en dag...
Vet inte vem denna "TS" är men det handlar ju om mig :)

Du har absolut rätt i att jag inte är fastighetsägare, och att jag som alla andra bostadsrättsinnehavare inte heller faktiskt äger min lägenhet, så det lär kräva godkännande från styrelsen. Nu behöver det ju i de flesta fall inte vara något negativt, iaf om man bor i en förening med vettig styrelse, för är det vettiga grejer så borde man få ja, och får man inte det kankse man borde ta och fundera på varför. Dock gör det ju saker och ting lite mer komplicerade än om man bara kunde tuta och köra på egen hand. Bygglov skulle jag nog personligen skippa om jag kunde, men det är ju inte omöjligt att föreningen kräver det för att i sin tur ge sitt godkännande....

/pJ
 
Dock, det som personligen gör att jag inte bara bortser från detta är eg inte att jag är rädd för att på upptäckt eller så, utan de ev. problem som kunde uppstå ifall det sker t.ex. en vattenläcka och det visar sig att man inte haft bygglov (även om bygget i sig kanske är hur bra som helst). Då kan det ju bli lite jobbigt....
 
Hemmakatten
TS = TrådSkaparen
 
I min gamla BRF (3-vånings landshövdingehus) blev det t.o.m. diskussioner när en bostadsrättshavare på våning 2 flyttade sitt sovrum till vardagsrummet och vice versa. Vad som hände var att fem andra boende helt plötsligt blev störda om nätterna eftersom den förres TV stod och skramlade vägg-i-vägg men de andras sovrum. Detta var inget problem tidigare eftersom vardagsrum då låg vägg-i-vägg. Sovrummet flyttades sedan tillbaka efter påtryckningar från styrelsen. Vet inte på viken grund annat än att det störde allmänt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.