Jag har funderingar på att ta bort två väggar från mitt kök mot vardagsrummet för att göra en öppen lösning. Huset är ett arkitektritat mexitegelhus med valmat tak anno 1975 (Hudik Hus) Vad jag kan se på ritningar så ser det ut som enbart bärande reglar i ytterväggarna. Det står "fribärande fackverk" på taksektionen i den ritning som visar bärande väggreglar.

Behöver jag söka bygglov för detta? Jag kan skanna in ritningar om det behövs
 
  • Gilla
Nello
  • Laddar…
Om det är lättväggar/ej bärande väggar då får du riva hur som helst.

Om det är bärande väggar krävs en anmälan. Normal är en bärande innevägg en så kallad hjärtvägg som oftast går i mitten av huset parallellt med fasadens långsida.
 
skanna0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas denna bild duger, jag har markerat vilka väggar det rör sig om. Där det står mur är skorstenen
 
I princip så borde du kunna lita på uppgiften om fribärande takstolar. Men då är ju frågan: Kan ett valmat tak vara fribärande? Jag vet inte, men det känns inte helt självklart. Anteckningen i sektionsritningen kan ju kanske gälla just där sektionen är tagen, men ett valmat tak bär ju i två riktningar, lite konstigt uttryckt.

Har du möjlighet att komma upp och titta/fotografera takstolarna?
 
Hittade nån bild (tyvärr dålig kvalitet) från vinden som visar hur det ser ut mot hörnet där den brantare delen av det valmade taket sitter. Min tolkning är att samtliga takstolar sitter parallellt med husets kortsida och då borde väl egentligen alla icke ytterväggar inte vara bärande?
Husets kortsida till vänster i bild och långsidan till höger kallvind-11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Saltkar
  • Laddar…
Fribärande gäller enbart takstol i sektionen, samt upprepning på exakt lika stolar rent ritningsmässigt.
Valmat tak borde inte vara något problem bet fribärande, det får ju valvverkan dvs det låser sig självt dock skall tilläggas jag är ej takstolskonstruktör.
Eftersom det är fackverkstakstolar, är ca 8 meters spännvidd inga problem bet fribärande.
Jag skulle inte tro att väggarna är bärande men att "garantera" det är lite magstarkt, ring hustillverkaren och fråga om de kan vara behjälpliga det borde vara det enklaste sättet att få svar på frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.