Hej,

trodde aldrig att det skulle vara så svårt med fasadfärg... Vi är väldigt bestämda med vad vi vill ha i övrigt, men nu börjar det bli bråttom! :surprised:

Det är nämligen dags att beställa entredörr och garageport, källarfönster och förrådsdörr i valfri NCS kulör. INTE VITT alltså.

Detta beror ju på vilken fasadfärg vi väljer....  Vi pendlar mellan falurött, herrgårdgul, eller har du något annat förslag?!

Taket är svart och all plåt och fönster vita, så foder och gesims kommer att bli vitt. SÅ långt har vi bestämt oss.

Så frågan är vad vi ska ha för fasadfärg OCH färg på entredörr, garageport mm. (har funderat på engelskt rött själv.)

På vår hemsida under ritningar kan du se alla fasadritningar.


TACKSAM för alla förslag!

//Snäckan
 
Hej!

Väldigt fina ritningar :)
Både rött och gult blir nog jättefint. Av dem skulle jag nog föredra gult.
Jag tror också att huset skulle passa i vitt med ljusgröna snickerier.

/pinebar
 
Hej Snackan!

Jag tycker att ni ska välja en riktig lila färg (helst syrénlila)...kanske med rosa detaljer....sådär så att det retar grannarna riktigt!!!!!! ;D

Skämt o sido! Jag röstar för ngn typ av grön......blir såååååå fint till engelskt rött o det svarta taket!!!! Så det så!!

Kram T
 
Kossan skrev:
Hej Snackan!

Jag tycker att ni ska välja en riktig lila färg (helst syrénlila)...kanske med rosa detaljer....sådär så att det retar grannarna riktigt!!!!!! ;D

Skämt o sido! Jag röstar för ngn typ av grön......blir såååååå fint till engelskt rött o det svarta taket!!!! Så det så!!

Kram T
Ja, grönt är något vi själva pratat om....pistagegrönt faktiskt. Såg ett gammalt hus med svart tak och engelsk röd dörr. Snyggt!

Nu pendlar vi mellan grönt-gult-grått-eller latte brunt...
Vi får väl se vad det blir..

:-/


Om två veckor är huset rest och då ska vi börja måla.
 
Hallå där Snäckan

Jättefint hus ni har ritat. Det är ett sådant som jag skulle önskat om jag själv fått bestämma allt, kommunen inte haft saker att säga till om och om frugan hade tyckt samma sak som jag. ;)

Hade jag haft ett sådant hus hade jag målat det som vi kommer måla vårt hus. Herrgårdsgul och haft röda dörrar. Engelskt röda eller lite rödbruna som Doorias standard-röda kulör är (NSC kod finns på deras hemsida).

Jag började nästan skratta när jag upptäckte hur lika våra planlösningar är. Har ni kopierat från oss? ;D
 
Robert_Maria skrev:
Hallå där Snäckan

Jättefint hus ni har ritat. Det är ett sådant som jag skulle önskat om jag själv fått bestämma allt, kommunen inte haft saker att säga till om och om frugan hade tyckt samma sak som jag. ;)

Hade jag haft ett sådant hus hade jag målat det som vi kommer måla vårt hus. Herrgårdsgul och haft röda dörrar. Engelskt röda eller lite rödbruna som Doorias standard-röda kulör är (NSC kod finns på deras hemsida).

Jag började nästan skratta när jag upptäckte hur lika våra planlösningar är. Har ni kopierat från oss?  ;D
hejsan! ja, ganska lika, men var hittar man planlösningen på er hemsida? Skulle vara kul att jämföra!

Ps. vårt hus är snyggare ;) hahahahah


 
Planlösningen får man se om man INTE skriver sådär..... Vårt hus är finast. ;)

Skämt å sido. Vi kommer lägga ut planlösningen inom kort, ungefär vilken dag som helst. ;)
 
Vi var inne på herrgårdsgul. Men tycker att den är lite för mörk (senap). Men svårt att hitta något annat. Alla andra hus som var ljusare var för ljusa. Så valet blev istället det vi ville ha = Vestfoldgul. Som hörs på namnet så är det en gammal norsk färg från Jotun. Vi har sett 3 hus med den nyansen så vi vet att det kommer att bli bra. Har en suterängvilla från -74 med svart tak och stor vit grund nertill. Resten blir gult och vitt.
Tidigare härliga myspysljusbrunt och ljusgult :)
 
Robert_Maria skrev:
Planlösningen får man se om man INTE skriver sådär..... Vårt hus är finast. ;)

Skämt å sido. Vi kommer lägga ut planlösningen inom kort, ungefär vilken dag som helst. ;)

Hallå där! Väntar fortfarande på planlösningen - jag är ju jätte nyfiken!!!
ps vi har valt fasadfärg!!!

// Snäckan
 
Okej okej Snäckan. Vi lägger ut planlösningar senare ikväll... Men BARA om vi får en kommentar i bloggen av dig.

Vad blev det för färg förresten?
 
Robert_Maria skrev:
Okej okej Snäckan. Vi lägger ut planlösningar senare ikväll... Men BARA om vi får en kommentar i bloggen av dig.

Vad blev det för färg förresten?
hej!
fattar inte hur man skriver en kommentar på bloggen....

Här är färgerna:

stående panel: s 5010-G50Y NCS
liggande panel: Y0 15.75, YR 1.2, GR 0.53, SS 43.20, W 17.50
foder: Y0 1.0, SS 2.50

Vi tror det blir jätte fint! Nästa vecka börjar semester= målning av 400 kvm panel... :surprised:

Vi fick städa på bygget idag för första gången....inget kul... massor med skit att ta hand om, men det är bara att bita ihop...


hahahahaha ;D

// Snäckan

ps. vi har en gästbok på vår hemsida!
 
Att städa är en handling ni får vänja er vid att utföra. Vi var på vårt bygge och städade för femtioelfte gången i rad. Visst är det tråkigt men det blir alldeles speciellt jobbigt när det är så varmt som det har varit idag, det är bara att dricka mycket vatten.

Vad betyder de där färgkoderna i vanliga riktiga färger? Det där kan ju ingen normal människa förstå. ;)

Att lämna en kommentar är ju inte svårt. Klicka på "Add comment" och skriv sedan kommentaren. Skiv de bokstäver som visas och klicka på "login and publish".

edit: Nu Snäckan och alla andra, nu finns bilder på planritningarna utlagda på vår blog.
 
Måste erkänna: fattar fortfarande inte hur man lägger till en kommentar :(

MEN! Planlösningen är läskigt lik, vad kul! Ni får det jätte fint med en vinterträgård utanför köket!!!! Ett framtida tips för oss kanske....om man nu orkar bygga mer efter detta! Hahahaha

Färgerna blir:

Liggande panel-lindblomsgrönt
Stående panel-samma gröna men något mörkare
foder och snickerier- bruten vit (i grått)
garageport, källar dörr och källarfönster samt entredörr-engelskt rött.

Köper färg i veckan!

// Snäckan
 
Det är klart att man orkar mer, det gör man alltid. Vi (Robban) bygger vinterträdgård under sin semester. (vilket jag tycker kommer bli intressant)

I färgen skiljer vi oss åt även om planlösningen är lika.
Appropå planlösning så bestämde oss vi för vår för två år sedan... ;)

Är det så svårt med en kommentar? Det står ju instruktioner..... Skicka ett mail då!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.