Vårt husbygge har stått still ganska länge men nu kan vi sätta igång igen.
Jag har länge känt att jag inte varit nöjd med vår gamla planlösning och ser nu om jag kan ändra om allt igen innan väggarna kommer upp.

Jag skulle bli jätteglad för lite synpunkter på min planlösning och kanske några idéer. Jag har helt enkelt kört fast och kan inte hitta andra alternativ.

Vi bor på landet utanför detaljplanerat område, det finns inget max taklutning, max nockhöjd osv.

I söder har vi en bäck rinnandes som kommer ca 4 meter bortanför altanen. I öster kommer vi ha större delen av gräsmattan med lekplats och fruktträdgård, dock kommer det även finnas gräsmatta och planteringar i väster.
Den bästa utsikten har vi åt söder, men det känns skönt att kunna blicka ut över vägen som går i väster med.

Det som är grönmarkerat på planlösningen skall inte ändras, utan allt annat kan man ändra som man vill.
Jag ser att det har blivit en liten förskjutning på garageväggen och tvättstugeväggen, men den skall vara helt rak, det är där nuvarande yttervätt finns idag.
Dörr från kök och tvättstuga får bara göras om det byggs en sluss eftersom garage delen av huset är industrifastighet. Det finns dock inget utrymme i garaget att bygga sluss så den måste i så fall bygas i huset.
Utbyggnaden blir som det är nu 9x11 meter. Vi kan förlänga huset ca 3 meter till åt söder men då börjar huset kännas väldigt långt. Sedan kan man ju bygga på höjden.
Ca 1,5 m åt söder från arb.rummet och ca 1 m ut åt väster ligger vår vattenbrunn så utbyggnad för huset blir begränsat åt det hållet. Vi vill inte flytta brunnen då den ger oss nästan obegränsat med vatten.

Vad vill jag har för rum då?
Jo, jag vill ha ett större badrum eftersom det vi har i dag är extremt litet. Det får finnas 1 stort föräldrarsovrum, 2 barnsovrum, förvaringsutrymme och ett stort vardagsrum.

Tack på förhand
/Linda
 
Redigerat:
Ingen som har några synpunkter?
Allt ser alltså bra ut?
 
Hadde missat den här tråden.
Jag skulle vilja göra en ändring och det är vid de två sovrumen och badrummet.
Där vill jag ha dörren till det vänstra sovrummet från hallen direkt. Beroende på hur ni har tänkt möblera vardagsrummet så vill jag även flytta dörren till det högra sovrummet. På köpet får ni några m2 badrum till. Som det är nu känns det som om ni offrar några m2 till "korsningen" utanför badrummet utan att egentligen få nått för det.

Räta gärna ut hörnet på sovrumet tvärs över hallen också. Vinklade hörn är snygga men i princip omöjliga att möblera snyggt.
 
Redigerat:
Ja, jag tycker på det stora hela att det ser bra ut :). Mitt förslag är att göra öppningen från vardagsrummet mot badrummet lite större och flytta ut den vänstra sovrumsdörren likadant som den högra. Men det är bara små detaljer.

Dörrar till badrum, klädkammare och skafferi måste vändas så att de går utåt!

Jag skulle ha gjort "den övre" klädkammaren bredare åt vänster. Det är mycket värt att kunna ha hyllor eller hängare på båda sidor om dörren. Och i det här fallet saknas ju inte plats för avhängning innanför dörren :).

Att sovrumsväggen är lite sned tycker jag öppnar upp mot vardagsrummet på ett trevligt sätt. Hörnet ska ju inte möbleras ändå, det är ju en dörr!
 
Problemet är att man gärna ställer en gaderob innaför dörren och med en vinklad dörr blir det en dödyta innan man kan ställa gaderoben om man inte vill springa in i den.
 
Det beror på hur man hänger dörren. En död yta bakom dörren blir det ju alltid om man har dörren i ett hörn.
 
Dörren går utåt i mitt exempel så den kan vi glömma. problemet är fortfarande att man får en gaderob som får ett hörn som sticker in i det område man vill gå i. därmed blir man tvungen att sätta gaderoben längre in
 
mats_o - Tack för dina synpunkter. Jag skall titta på hur det blir att räta ut snedväggarna.
Att jag gjorde en liten passage mellan de två sovrummen och badrummet är för att jag tänkte att det blir lättare att möblera vardagsrummet utan dörrar.


Ella - Tack för dina synpunkter. Jag har tänkt på att vända dörrarna utåt och det kanske blir en bättre lösning.


Här kommer nu en ny planlösning ändrad efter era synpunkter. Den heter "Planlösning ändrad"
Sedan slänger jag till lite fler förslag på planlösningar som jag gjort. Kanske någon av dem är bättre?!
 
Köket tycker jag du ska ha kvar nära entren. Släpa matkassar genom huset är något jag avråder ifrån.

På några av ritningarna hadde du altandörren längs med väggen till ett av sovrummen. Det var iom det jag var inne på att flytta sovrumsdörrarna iom att man ändå måste kunna komma fram till altandörren.

Men lätt är det inte. En helt vild ide utan att ta hänsyn till nått annat alls ;).
Vad händer om du lägger köket uppe till vänster så att du kan ha en rak gång genom hela huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.