Tjena,

Bifogad bild visar hur planlösningen ser ut idag. Murstock och pannrum kan ej tas bort.

Hur skulle ni göra köket? Jag vill ha en öppen planlösning och har därför tänkt mig ett L-kök.

Lek med bilden och posta! Tacksam för alla idéer!
 
  • planlosning nu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Härligt rum med alla fönster, synd att man är låst av pannrummet.

Vi som har vuxna barn skulle lägga köket i delen bredvid trappan och sedan riva väggen vid murstocken och mura en vacker öppen spis med öppning åt flera håll. I gamla köket skulle vi sedan ha en lyxig läshörna eller kanske en fin matsalsplats.

Hade vi barn skulle vi ta bort rummet innanför pannrummet och utvidga köksinredningen hitåt och ta bort den vid murstocken. För övrigt som i förra exempelt. På det sättet har man kvar ytan vi trappan för att få ett utrymme där undomarna kan titta på sina dokussåpor och härja. Ev en stor skjutdörrsöppning mellan köksdel och denna del i detta fall.
 
Intressant, tack för tankarna!
 
Fler förslag! Ta gärna in bilden i bildredigeringsprogram och visualisera era idéer
 
Jag ska vara helt ärlig och säga att jag tycker planlösningen är rätt bra, iaf när det faktum att pannrum och öppna spisen ska vara kvar. Tycker inte det är nåt fel alls som det ser ut. Kanske skulle öka på köket runt hörnan och eller förlänga delen mot vardagsrummet, kanske dra ut en bardisk mot vardagsrummet för 2 barstolar tex. Kanske lägga resten av budgeten på renovering av dom ytor som finns om det är så att det "saknas" något idag. :)
 
Jag gillar också planlösningen som den är, kan man inte bara riva ena sidan (till vänster om murstocken) och låta det vara den öppna delen? Ni har ju perfekt möjlighet att ha i samvaro, stor soffa med i den öppna delen och i den något smalare delen ha matplats. Skulle vara spännande att se huset utanpå ;-)
 
Jag hade gärna skissat på den men jag har tyvärr inget så´nt program, tror jag...har en och annan idé men tycker ändå att det är ganska fiffigt som det är samtidigt som jag förstår att du vill öppna upp och visa mer av köket så det inte bara blir en gömd ficka..inte lätt det där! Dessutom undrar jag om det inte skulle se konstigt ut om det plötsligt dök upp en bit arbetsbänk på ena väggen mitt i allt det rena?
 
Det är lite svårt att se hur det ser ut, men jag skulle nog fortsätta med köksbänken på pannrumsväggen (efter spisen) för att få mer förvaring. På bilden är det svårt att avgöra hur stor den "passagen" är...Väggen till höger om murstocken går den att ta bort? då får ni ju en liten ö mot vardagsrummet... när du menar L-kök åt vilket håll menar du? det är ju synd att "stänga" av köket...kan ni flytta på vatten och fläktar m.m?
 
Tack för ala svar! Jag är oxå rät nöjd med det hela. Något sånt här har jag tänkt mig. Ingen stor ändring, endast riva bort lite av väggen närmast musrstock och sedan bygga en bardisk, ett L-kök alltså-
 
  • planlosning ny small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilka möjligheter!! Du verkar ju ha plats för det mesta Vad är det för gång till höger? Kan du ta bort väggen utmed skorstensstock så att du får en slaga bar . Arbetsytor mot vardagsrum med en utstickande bänkskiva där vännerna kan sitta och ta en drink medan de väntar på maten du lovat dom...
 
Ny information! Murstocken kan rivas bort utan problem då det har visat sig vara en fejkad murstock. Kaminen kan alltså flyttas utan problem!

Ger detta er nya idéer? Öppet öppet öppet är min melodi!
 
Hemmakatten
Personligen tycker jag det är synd att sätta dit L-et i köket som du gjortpå din senaste ritning, dvs. den bänk som går parallellt med fönsterväggen. Det förtar mycket av det öppna intrycket.

Kaminen skulle jag sätta framför fönstret. Då slår man flera flugor i en smäll, dvs. man ser kaminen från både kök o vardagsrum och man ser både utsikten och elden samtidigt.
 
Hemmakatten
Förstår att bilden i frågan under "Inredning" är på detta huset som du söker hjälp till förändrad planlösning för. Klart intressant hus med stor potenital!! Skulle allvarligt överväga att ta hjälp av arkitekt! Har du några mått på huset och framförallt va-rum o kök och utrymmet bredvid trappen? Är trappen inbyggd med vägg på sidan? Hur är det med taket över kök och del av v-rum? Går det att ta bort och ha öppet upp till nock? Eller är det övervåning där?
 
Mikael_L
Jag vet inte om det här är bra, men jag har sett ett kök en gång som var i 90° vinkel men åt fel håll, som det känns...

Men det behöver fakiskt inte bli så tokigt, bara man planerar de olika funktionerna bra (man ska alltså inte behöva springa runt hörnet när man arbetar, en extra ho vid spisen kan t.ex. vara nödvändigt).
Sen får du sätta bardisken på något lämpligt ställe (om du tänkt ha en) jag har försökt rita en böjd variant med tanken att gästerna vill både se utsikten och dig i arbete vid spisen ;)

Tja, jag vet inte... ta det för vad det är, lite brainstorming.
 
  • planlosning cameljointen.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten skrev:
Förstår att bilden i frågan under "Inredning" är på detta huset som du söker hjälp till förändrad planlösning för. Klart intressant hus med stor potenital!! Skulle allvarligt överväga att ta hjälp av arkitekt! Har du några mått på huset och framförallt va-rum o kök och utrymmet bredvid trappen? Är trappen inbyggd med vägg på sidan? Hur är det med taket över kök och del av v-rum? Går det att ta bort och ha öppet upp till nock? Eller är det övervåning där?
Yes det är samma hus! Vad kan en arkitekt tänkas ta för att komma med förslag?

Inga mått än, men trappan är öppen, ingen vägg. Taket ovanför kök och vardagsrum kan ej öppnas upp då jag behöver vindsutrymmet där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.