Ritning som visar anslutningar mellan två trappkopplare, stickkontakt och lampa med flera kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver hjälp nu. Den vita kabeln går till en annan lampa. Behövde snurra till det för att förstå vad brun är.

Brun är fas
Gul/grön är jord
Blå är noll

Vad jag inte förstår är hur trappkopplarna är kopplade. Funktionen är 100%. Tänd med ena trappkopplaren, släck med samma eller den andra. Precis som det ska vara.

Hjälp mig fylla i blå och svart kabel från lampan och trappkopplarna svarta och grå kablar.

Från lampan går det sju blå och sju gul/gröna och två svarta. Gissningsvis är de två svarta till trappkopplarna, men osäker på hur.

Ska sedan koppla in en Fibaro Dimmer 2 för att styra detta, men det är ett senare problem. Någon som sitter på en lösning?

Elnätet i vägg med två strömbrytare, kopplingsklämmor och flera kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna bild med två strömbrytare representerar på min ritning Trappkopplare 1 och lampbrytare.

Trappkopplare 2 är kopplad på samma sätt.

Lampan har ett massa kablar. Se nedan bild.
Elektriska kablar kopplade till en väggmonterad ljusbrytare med osäker koppling av svart och blå kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att förstå hur Fibaro ska in så lägger jag in lite info om den här.
En Fibaro Dimmer 2-enhet med textetikett, anslutningsterminaler och en ansluten svart kabel, mot en textbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Öppen eldosa med många kablar och grön lampbrytare, indikering av fas, jord och noll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen strömbrytare i vägg med vit, brun och blå kabel ansluten, symboler visar ledningskopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av elektrisk kopplingsschema med lampor, strömbrytare och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
En god gissning är att det är en sparkoppling du har. Den ser ut som bilden nedan, varianten till vänster.

Elektriskt kopplingsschema som visar en sparkoppling till vänster och en vanlig trappkoppling till höger.
Så fortsätt reda ut dina sladdar till dess att du förstår hur det hänger ihop. Det är grunden till att kunna koppla in fibaropucken. Här följer en bild på hur det kan göras, först den normal trappkopplingen (sparvarianten) med inkopplingen av fibaron under.

 
X xLnT skrev:
Som jag förstår dig ska det vara kopplat såhär?
[media]
Det stämmer nog. Och problemet nu är att jag ska sätta in en dimmer av modell Fibaro Dimmer 2. Jag tror inte jag kan sätta den uppe i lampa, där det hade varit enklast att koppla in den. Utan behöver av utrymmesskäl sätta den vid en av tryckknapparna.

Manual till dimmern finns på https://manuals.fibaro.com/dimmer-2/ där man kan se hur den ska kopplas.
De kopplingar som finns är:
L, S1, S2, Sx, N, ”Tänd”

Någon som har ett föslag på hur jag enklast gör med kopplingarna? Känns som jag behöver dra en kabel (svart) från tryckknapp 2 till dosan S2 (egentligen tar jag den från lampan och drar ner till tryckknapp 1) och resten är lätt... eller tänker jag fel? Sx används inte i sparkopplingen?

@Bo.Siltberg är jag ute helt och snurrar?
 
Redigerat:
Jag är inte tillräckligt kvalificerad för att ge dig några mer råd, me njag TROR du kommer få behöva tråda om lite.
 
Bromma16872 Bromma16872 skrev:
@Bo.Siltberg är jag ute helt och snurrar?
Det tycker jag inte. Fortsätt som sagt att reda ut trådhärvorna och rita upp ett komplett kretsschema som du förstår så får du nog till detta.

För att koppla in fibaropucken behöver du identifiera tändtråden i din trappkoppling, troligen den svarta i ditt fall. Denna tändtråd kopplas till S1 (Sx borde aldrig ha införts på denna puck). Lampans tändtråd flyttas till O. Det finns ju praktiska aspekter här också på placeringen av pucken då du behöver komma åt tändtråden som går till lampan.
 
Ja, det är en spartrapp med svart tändtråd och grå mellantråd.

Tänkte du placera dimmern i takdosa?
Du behöver då flytta de båda bruna (fast fas) till L på båda dina brytare. Den gråa kan du koppla ur och lägga åt sidan (isolera). Flytta sedan de svarta på båda brytarna till rakt över L (där bruna satt tidigare)
Du har nu pulsstyrningen på den svarta i takdosan, lägg ur den ur lamputtaget och anslut den till s1.

Sedan behövs korta trådar från dimmerns utgång till lamputtaget samt till fast fas och nolla i takdosan
 
Funderar på att fuska... Och bara använda en trappkopplare och ta bort den andra.

Eller bygga något annat häftigt i den lådan ;-)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det tycker jag inte. Fortsätt som sagt att reda ut trådhärvorna och rita upp ett komplett kretsschema som du förstår så får du nog till detta.

För att koppla in fibaropucken behöver du identifiera tändtråden i din trappkoppling, troligen den svarta i ditt fall. Denna tändtråd kopplas till S1 (Sx borde aldrig ha införts på denna puck). Lampans tändtråd flyttas till O. Det finns ju praktiska aspekter här också på placeringen av pucken då du behöver komma åt tändtråden som går till lampan.
Ska BÅDA tändtrådarna in i S1? Lampans tändtråd till O är lugnt.

Så S2 och Sx anvlnds egentligen inte alls? Varför ska de då finnas med? 1
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Ja, det är en spartrapp med svart tändtråd och grå mellantråd.

Tänkte du placera dimmern i takdosa?
Du behöver då flytta de båda bruna (fast fas) till L på båda dina brytare. Den gråa kan du koppla ur och lägga åt sidan (isolera). Flytta sedan de svarta på båda brytarna till rakt över L (där bruna satt tidigare)
Du har nu pulsstyrningen på den svarta i takdosan, lägg ur den ur lamputtaget och anslut den till s1.

Sedan behövs korta trådar från dimmerns utgång till lamputtaget samt till fast fas och nolla i takdosan
Hade jag bara haft plats i takdosan låter ditt förslag bäst. Men det är så fullt med trådar där så jag får knappt fast allt när kablarna ska tryckas in.
 
Ok, den där dimmern ska gå att använda utan nolla men jag skulle ändå rekommendera att tråda ner en nolla till en av brytarna, speciellt om du ska använda den till låg belastning (led).

Du kan sedan använda den gråa mellantråden för att koppla ihop utgångarna från brytarna.
 
Bromma16872 Bromma16872 skrev:
Ska BÅDA tändtrådarna in i S1? Lampans tändtråd till O är lugnt.

Så S2 och Sx anvlnds egentligen inte alls? Varför ska de då finnas med? 1
Vill du använda båda strömbrytarna så ska båda kopplas till fibaron, samtidigt som du monterar en fjäder i dem så att de blir återfjädrande. Till skillnad från en trappkoppling där varje strömbrytare är bistabil så kan ett obegränsat antal monostabila strömbrytare parallellkopplas till fibaropucken. Man behöver dock inte koppla om som @Andreas La Motte beskriver utan kan behålla trappkopplingen enligt mitt kretsschema.

S1 och S2 är två olika ingångar med olika funktioner som beskrivs i manualen. Sx behöver inte användas som matning. Detta är inte helt tydligt men vi har i andra trådar kommit fram till att det är så. Det vore synnerligen opraktiskt om Sx var tvungen att användas.
 
Ja, visst går det att behålla en gammal trappkoppling i en impulsstyrning men det är både dumt och onödigt. I det här fallet innebär det dessutom både omkoppling i takdosan samt att det behövs ännu en tråd till a-dosan där dimmern ska sitta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.