Hej alla kunniga!

Det är så att det trånga huset vi bor i har blivit ännu trängre i och med att familjen utökats och nu är vi bra sugna på att bygga ut. Men jag behöver få en massa input, kloka ideér och glada heja-rop av folk som kan det här bättre än jag.

Jag vet inte riktigt var man ska börja. Jag har skissat planlösningar i drygt ett år ock kommit fram till en vi gillar. Men hur går man vidare?

Jag börjar med att visa vad vi har idag och vad vi vill ha sen.

Nuvarande planlösning:
nuvarande.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset idag:
IMG_5310.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garaget som måste rivas för att bygga ut åt det hållet (och som kommer att rivas ändå då det är fult, mögligt och fuskbyggt):
garage o hus.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset står uppe på en höjd. Garaget som ska rivas står i gatunivå. Det vi har tänkt oss och drömmer om är en utbyggnad i två plan som ger en ingång nere där vi kan ställa bilarna. Som det ser ut idag har vi ingången på baksidan av huset, vilket är rätt bökigt. Är detta möjligt tro? Huset står på plintar. Kan man gräva ut alldeles intill ett hus på plintar?

Utbyggnaden kommer alltså att hamna där garaget står idag och vi kommer inte att behöva gräva ut så där jättemycket, bara ca 1 m som finns mellan huset och garaget.
 
Det vi måste ha i uttbyggnaden är:
- större kök
- tre bra sovrum (idag har vi två urusla sovrum, för små och man måste gå igenom det ena för att nå det andra).
- mer förvaringsutrymmen
- åtminstone en toalett, gärna ett badrum

Något vi vill ha är:
- hobbyrum
- ny entre

Här är en planlösning jag tänkt mig:
utbyggnad m kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna är på intet sätt färdig utan bara en idé. Kom gärna med synpunkter! Det som vi tänkt oss här är utöver att man gör en tillbyggnad så flyttar vi även ut en vägg i nuvarande sovrummen. Detta borde vara hyfsat lätt då det är en del av altanen idag som ligger under tak. Plintar och tak finns redan således.

Men som sagt, hur går man nu vidare? I vilken ordning ska allt göras?
- Hur tar jag reda på om det överhuvudtaget går att bygga där garaget står idag?
- Vem tar fram konstruktionsritningar och bygglovshandlingar?
- Vi bor utanför planbelagt område, så behövs detta egentligen?
- Kan jag ta in offerter utan dessa handlingar? Vill inte fixa bygglov och så visar det sig att det blir åt skogen för dyrt!

Puh, jag blir lite matt bara av att tänka på alla steg som återstår innan vi har våra extra kvadratmeter :)
 
Allt som skulle kunna hjälpa oss vidare från dröm till färdig utbyggnad uppskattas!

Här är en lite snabb skiss på hur det skulle kunna se ut sen:
skiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.