A
hej, har köpt en jula värmepump som jag ska ha i min för närvarande ouppvärmda tvättstugan + 2 mindre rum.

eftersom slangpaketet är 4,5m så får jag jag kompromissa lite med utedelen.

har haft 3 alternativ var jag ska placera innerdelen enligt bild.

Alternativ 1: (blå streck) var mitt förstaval då den garanterat ger bra spridning överallt men är omöjligt att få utedelen på ett bra ställe så den får gå bort

Alternativ 2 (röd streck):ger bra spridning med värmepumpen jobbandes åt höger och vänster, finns även en hyfsad bra plats till utedelen med den placeringen, dock lite synligare.

Alternativ 3 (grön streck): Osäker på om rum1 och rum 2 får bra värme med den placeringen, dock ger den överlägset bäst plats för utedelen på ett avskild dolt och diskret ställe.

Vad tror ni? blir värmespridningen med alternativ 2 så pass mycket bättre än alternativ 3 så att det är värt att ha utedelen mer synlig placerad än alternativ 3
 
  • Enkelt ritad planlösning för placering av värmepump med tre färgmarkerade alternativ i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog valt alternativ 3 (grönt antar jag, inte blått som du skrev, till höger på ritningen). Rum 2 kommer att få mycket värme liksom tvättstugan, men rum 1 kommer också att ha bra värme. Ljudnivån kan dock vara ett orosmoment om rummen är sovrum. Tvättstugan kommer med detta alternativ att få cirkulation och även om det blir kallare i bortre delen tror jag att det blir acceptabelt eftersom det utrymmet kanske inte är det viktigaste.

Kör med hög fläkthastighet så får du bra spridning. Låg hastighet gör att värmen bara stannar nära inomhusdelen.

/Fredrik
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F fb35523 skrev:
Jag skulle nog valt alternativ 3 (grönt antar jag, inte blått som du skrev, till höger på ritningen). Rum 2 kommer att få mycket värme liksom tvättstugan, men rum 1 kommer också att ha bra värme. Ljudnivån kan dock vara ett orosmoment om rummen är sovrum. Tvättstugan kommer med detta alternativ att få cirkulation och även om det blir kallare i bortre delen tror jag att det blir acceptabelt eftersom det utrymmet kanske inte är det viktigaste.

Kör med hög fläkthastighet så får du bra spridning. Låg hastighet gör att värmen bara stannar nära inomhusdelen.

/Fredrik




tack, ja alternativ 3 är klart bäst för att kunna dölja utedelen dock lite mer jobb att få ut slangpaketet.

såhär hade möjligheterna sett ut om jag valt alternativ 2 ialafall. antingen dra kanalpaket enligt blå streck eller grön streck.
 
  • Husvägg med förslag på kanaldragning för utedel markerade med blå och grön färg och en röd ruta som potentiell placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför placera utedelan så lågt? Den blir mer utsatt för åverkan där, men det blir ju lättare att underhålla. Jag skulle satt den under taket.
 
A
F fb35523 skrev:
Varför placera utedelan så lågt? Den blir mer utsatt för åverkan där, men det blir ju lättare att underhålla. Jag skulle satt den under taket.

Nu har jag monterat den och det blev enligt ditt förslag, utedelen blev gömd och bra :)

värmer på somfan men får vänta något dygn då alla möbler och prylar, väggar, golv. allt är nedkylt.


Men får jag problem att få in varmluft i rum 1, kan man sätta en frånluftfläkt (pax) typ i ventilationen på väggen, drar man inte in varmluft till det rummet då?
 
F fb35523 skrev:
Varför placera utedelan så lågt? Den blir mer utsatt för åverkan där
Ställ utedelen på marken!
Vi har märkt att en vägghängd utedel ger störande resonansljud i huset.
Men det kanske beror på väggmaterial.
I vårt fritidshus, med vanliga regelväggar, blev det mycket bättre när vi ställde ner utedelen på ett markstativ.
(Att inte detta gjordes från början var för att vi installationen var det vinter och tjäle i marken)
 
A
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ställ utedelen på marken!
Vi har märkt att en vägghängd utedel ger störande resonansljud i huset.
Men det kanske beror på väggmaterial.
I vårt fritidshus, med vanliga regelväggar, blev det mycket bättre när vi ställde ner utedelen på ett markstativ.
(Att inte detta gjordes från början var för att vi installationen var det vinter och tjäle i marken)
Utedelen hamnade inte på framsidan (enligt bild) som jag tänkte från början.


Den hamnade på baksidan uthuset, och innerdelen hamnade på (alternativ 3)

dock så monterade jag den med väggfäste, med gummibrickor mot vägg och rätt stora vibrationsdämpare på utedelen, hörs ingenting :)
 

Bästa svaret

KnockOnWood: Vibrationer är helt beroende av material, byggsätt mm och en viss pump kan mycket väl ge resonans i ett hus men upplevas heltyst i ett annat. Om ena huset har en eller flera resonansfrekvenser som sammanfaller med frekvenser som pumpen avger i stor mängd så blir ljudet högt i vissa delar av det huset. Ett annat hus kanske har andra frekvenser där resonans uppstår och sammanfaller inte de med pumpens ljud hörs mycket lite. Dämpare och dämpande mellanlägg ger lägre ljud, åtminstone oftast. I värsta fall kan en felaktigt dimensionerad dämpare förstärka oljudet, men då ska man ha bra mycket otur. Idealt ska man beräkna varje enskid dämpare efter frekvens, viktbelastning mm för att få en optimal dämpning, men ofta får man ett bra resultat med en generell gummidämpning.

Shirack: Vänta några dagar ttills du avgör om rum 1 verkligen behöver stöttning med värme. Jag skulle tro att det blir varmt även där men att det tar mer tid. Dörrarna är väl öppna? En variant om det nu behövs är att sätta en slang från inomhusdelen och leda varm luft till det rummet. Kan du få till det snyggt blir det nog bäst eftersom det då kommer varm luft direkt in i rummet. En Pax-fläkt kommer att leda in kallare luft och du kommer att behöva ganska bra flås i fläkten för att åstadkomma något avgörande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.