Ja, jag är hyffsat ambivalent... :)
jag hade i stort sett bestämmt mig för att jag skulle dränera. och nu började jag räkna lite på det och det är ju inte gratis om man säger så...
jag tror inte jag har några problem med fukt i källaren... jag har haft huset c:a 1 år och han som hade det förut hade smällt upp träpanel på alla ytterväggar, så de problem som finns tror jag härstammar där ifrån (lossnad färg och puts som släppt...)
då undrar ni varför jag funderar på dränering. jag har totalrenoverat huset både inne och ute. och skall snart bygga ett stort trädäck och så tänker jag att om det visar sig vara problem om några år så är det inte så kul att behöva riva det och dränera då.

men nu när jag räknat lite på det och det kommer kosta mig c:a 25 000 kronor om jag gör allt jobb själv utom grävningen. så är det ganska mycket pengar om det inte behövs. eller rättare sagt, det är inte så mycket pengar i det stora hela, men man kan ha fantastiskt mycket roligare för dem än att dränera... :)

finns det något bra sätt för mig att ta reda på hur jag skall göra?
kan man dränera de två sidor av huset som kommer att täckas av trädäcket? och ta de sista sidorna sedan om det skulle visa sig behövas???

vi har inte tänkt att bo i källaren, utan den kommer att fungera som källare, dvs tvättstuga, snickarverkstad och groventré.

jag behöver verkligen hjälp att bena ut detta. och är oerhört tacksam för alla era tankar.
tack...
 
Om vi antar att den nya dräneringen kommer på samma djup (nivå) som den gamla. Då är det en bra ide´att dränera de två sidor av huset som kommer att täckas av trädäcket och ta de sista sidorna sedan om det skulle visa sig behövas.
 
Det finns ingen dränering alls idag.
 
Kanske har du sån tur att samlingsbrunnen (brunnen där vattnet leds bort från huset) ligger på den sidan, där du skall bygga altan. Då är det bara att ansluta och dränera i etapper. Om inte, får du ta en eller 2 sidor till, så att du blir av med vattnet. Förutsatt att du har någon ledning från tomten. Det finns kanske bara en stenkista, då är frågan om det är någon ide att röra i något som fungerar.
 
Som sagt, var lite otydlig kanske. i dag har jag ingenting, inget som tar hand om regnvattnet från taket och ingen dränering. så min plan är: ta och gräva på tre sidor av huset, dränera och sätta platon eller isodrän på två av sidorna och på tredje sidan bara gräva så djupt att jag kan lägga rör för regnvattnet från taket. äen gräva ett spår en bit brt från huset och göra en stenkista. och sedan hoppas att jag inte får några problem och därmed glömma allt som har med dränering att göra... :)
vad tror ni?? kan detta fungera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.