Jag tänkte åka till fritidshuset i helgen, och där finns det en vedspis som jag tänkte göra en eldkorg för pellets till. Kör så i köksspisen hemma nu och det värmer bra och länge. Men nu behöver jag veta hur stor jag kan göra korgen till Husqvarnan. Så om du har en dylik spis vill jag gärna veta hur stort det fyrkantiga hålet i vedluckan är. Samt hur djup det kan vara lagom att göra korgen.
 
Jag har ingen aning om måtten men är intresserad av hur du tillverkat eldkorgen för pellets.
Jag har en kamin som jag gärna skulle vilja prova att elda lite pellets i men storleken på eldstadens utrymme i kaminen är väldigt begränsad så det kommer att behövas ett specialbygge. Kan du ge lite tips vad jag ska använda för lämpligt material och annat som man måste tänka på.
 
Har en Husqvarna smalspis i köket som jag skräddarsytt en korg till. Den rymmer ca 5 liter pellets och det ger Pride ordentlig värme i fyra timmar. Men det gäller att begränsa draget ganska mycket, annars foffar det bara till och så .har all värme åkt ut i skorstenen. Gör man rätt får man en enorm glödbädd. Korgen har jag byggt av perforerad plåt vi har på jobbet. Den har fyrklövermönster men är bara 1mm tjock. Borde vara minst två för den tar ordentligt med stryk av värmen. Material finns att köpa på tibnor eller be, men de säljer bara större kvantiteter till företag. Åk runt på några plåt och svetsfirmor och fråga. Själva tillverkningen av korgen går snabbt om man har rejäl plåtsax och svets.
 
Åh tack!
 
Andreas_H skrev:
Har en Husqvarna smalspis i köket som jag skräddarsytt en korg till. Den rymmer ca 5 liter pellets och det ger Pride ordentlig värme i fyra timmar. Men det gäller att begränsa draget ganska mycket, annars foffar det bara till och så .har all värme åkt ut i skorstenen. Gör man rätt får man en enorm glödbädd. Korgen har jag byggt av perforerad plåt vi har på jobbet. Den har fyrklövermönster men är bara 1mm tjock. Borde vara minst två för den tar ordentligt med stryk av värmen. Material finns att köpa på tibnor eller be, men de säljer bara större kvantiteter till företag. Åk runt på några plåt och svetsfirmor och fråga. Själva tillverkningen av korgen går snabbt om man har rejäl plåtsax och svets.
Tack så mycket för infon, får söka runt var man kan hitta lämplig plåt. Tror du det spelar någon roll vilket hålmönster som används?
Perforerad-plat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Formen på hålen spelar ingen roll bara det är nog luftigt. Första korgen gjorde jag av en plåt med stora fyrkantiga hål. Det var inte mycket plåt i den, och den brann jättebra. Men hålen var lite för stora så pelletsen ville gärna ramla igenom.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.