Hej,

Så har tänkte mig införskaffa en diskmaskin då efter ex antal månader att stå och handdiska har totalt uttråkat mig. Så jag började med att kolla under diskbänken för att få en lite uppfattning om vad som behövs göras.
Jag upptäckte snabbt att det inte fanns någon el framdragen men det går att lösa med en elektriker.

Den stora fråga är angående vatten och avlopp.
Vattenanslutning under diskbänk, markerat avloppsrör uppe till höger och vattenkran för diskmaskin nedan markerad i grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör och slangar under diskbänken med markerad tänkt anslutning för diskmaskin och avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diskbänkens rörsystem med en grön markerad slang och en röd markerad cirkel för potentiell avloppsanslutning för diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga är kan man koppla in en diskmaskin med denna konfiguration? Den grön markerade slangen som kommer från blandaren som jag antar är en slang som går att koppla in diskmaskinen emot? Kan avloppet kan dras till den röda markerade cirkeln? Eller måste jag skapa en annan lösning?

Tack i förhand!

Malkolm
 

Bästa svaret

Helt rätt, den gröna markeringen har du vattnet till diskmaskinen. På din blandare ska det finnas en avstängning för vattnet. Pipen bredvid din röda markering har du en likadan där det sitter en svart hatt. Den ska du kunna ta bort så kan du koppla på avloppet direkt där. (Med tanke på den hatten, har det funnits en maskin inkopplad av den tidigare ägaren?)
 
  • Gilla
Mreese
  • Laddar…
Tack för snabbt svar!

Inte vad jag har hört från fastighetsägaren, kan vara så att de har haft en bänkdiskmaskin kanske?

Så antar att jag kan använda den svart hattade intaget istället för att såga av det oanvända intaget?

Så här ser blandare ut, ser ut som en avstängnings variant. (ursäktar orenheten)
Avstängningsventil på köksblandare över diskho, smutsfläckar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet inte varför den skulle varit öppnad annars. Kanske någon som försökte koppla in överfyllnadsskyddet på fel ställe möjligtvis. Yesbox, där har du avstängningen till den framtida maskinen!
 
  • Gilla
Mreese
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Vet inte varför den skulle varit öppnad annars. Kanske någon som försökte koppla in överfyllnadsskyddet på fel ställe möjligtvis. Yesbox, där har du avstängningen till den framtida maskinen!
Tack för hjälpen! Uppskattas oerhört :)
 
Du får kolla att anslutningen för avlopp verkligen är öppen, under hatten. Stick in en ståltråd eller något så känner att det inte finns en vägg längre in.

OM det inte är öppet, så är det relativt enkelt att demontera plastbitarna så du kommer åt att borra upp hålet.
 
  • Gilla
Mreese
  • Laddar…
Krilleman
Den svarta "hatten" är normalt öppen. Vattenlåsen brukar levereras så för enkel inkoppling. Men som redan tidigare nämnts så följ kalastipset med en ståltråd.

Sen behöver du antagligen en bussning på din 15-gänga för diskmaskinen. Det brukar vara 20-gänga på diskmaskinerna, med det förekommer även 15 ibland.

87-225 hos Biltema blir kalasbra om det är så! Bara att dra åt utan gängtätning då det medföljer packning! (y)
 
  • Gilla
Mreese och 2 till
  • Laddar…
Det ser inte ut att vara några problem att installera en diskmaskin!

Om du ser till att diskmaskinen finns på plats så skulle jag rekommendera någon av de el och vvs firmorna som finns.
Då kan du få elen och maskinen installerade samtidigt och priset tror jag kommer bli bättre då du endast får en framkörning :)
 
  • Gilla
Mreese
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.