Ny dag ny tråd!

Dimensioner:
Yta: 3000*5700mm
CC: 450mm
Plintavståd längd: 1900mm
Plintavstånd bredd/djup: 3000mm

Svenskt trä förslag golvbjälkar:
Konstruktionsvirke 45×195 C24, deformation 11 mm (L/267), nyttjandegrad 71%

Mina frågor;
1. Vad betyder deformation 11mm (L/267) mer exakt? Är det att om jag maxbelastara den (3,8kN) så kommer den böjas 11mm i mitten?
2. Vad är en rimlig deformation att förhålla sig till? Jag vet att man inte ska vara under (L/200) men hag vill inte att man ska uppleva att det sviktar, fast inte heller dimensionera för 14 elefanter.
3. Jag tänker kottla* (*sätta kortlingar) - går det att räkna ut ungefärligt hur mycket det minska deformationen/svikten?

Tack på förhand!
 
  • Bild över konstruktion av en golvstomme med dimensioner: Längd 1900mm, bredd 3000mm, centrumavstånd 450mm och två upp- och fyra upplag. Material: konstruktionsvirke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Deformationen är beräknad utifrån lasten, d.v.s. 3,8kN(det är dock ej maxbelastning då den tål mer).
2. Rimligt är det du fått fram i uträkningen. Sen är det individuellt vad som upplevs som svikt. Sätter du 4 plintar till/en extra bärlina i mitten så kan du gå ner i virkesdimension och minska svikten.
3. Min erfarenhet är att det inte gör så stor skillnad, utan gå hellre upp i dimension/extra bärlina.
 
  • Gilla
Lionardodavinci
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.