Hej jag ska bygga ett trädäck nu till våren och behöver hjälp med vilket avstånd ja ska ha mellan plintarna.fattar inte hur man läser av dom olika tabeller som finns.
Trädäcket ska vara 80 kvm stort,det virke som jag har är:
bärlina 45x145
golvreglar 45x145
trallvirke 28x120
 
Välkommen till forumet.

Vad ska du ha för mått på trädäcket?

145 är lite klent till bärlina. Har du möjlighet så gå upp i dimension. Med de dimensioner du har bör du inte ha mer än två meter mellan plintarna. Jag har golvreglar 45x145 som är 2,4 meter. Det blir lite svajigt, men eftersom mitt trädäck ligger i markplanet så spelar det inte så stor roll. Det är lite obehagligare om det är högre upp.
 
måttet på trädäcket ska vara 10m längs med huset och 8m ut från huset.
ja vill helst använda matrialet jag redan har.jag beställde material för mitt tak och till trädäcket redan i höstas men jag han bara bli klart men taket innan vintern kom.
jag vet inte hur säljaren har räknat för avstånd han skickade med 30st plintar också
 
10 meter långt och 8 meter brett? Det var ett rejält däck.

Du lär behöva 5 bärlinor med ungefär 2 meters mellanrum, och de behöver 6 plintar var, också de med ca 2 meters mellanrum. Så 30 plintar blir precis lagom.
 
ok tack låter bra:) satte du trallen klossann eller lämnade du en springa mellan varje bräda?
 
Har trallen torkat över vintern så ska du sätta med lite springa. Om den är nytryckt och dyblöt kan du klossa den.
Kan gå att vattna den regelbundet under någon vecka och klossa den sen med.
 
Jag funderar på att göra något liknande men 1/4 så stor(5x4m). Jag har en gammal gjuten platta som varit altan. Behöver man lägga nåt under plintarna, ex tjärpapp eller dylikt?
 
Inser nu att detta blev lite tokigt skrivet, men om man bortser från mitt inlägg ovan:
Med mitt lilla däck, om jag skulle lägga det "flytande"(utan bärlina i vägg) och med plintmellanrum 2-2,5m
Kan jag köra med 45x170 på bärlina och 45x145 på reglar?
 
macke...
gå in på min tråd så ser du.
mvh
snickar estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.