Jag har 1 watts Led-spottar som det står följande på:
Voltage:3,5 VDC 350mA.

Dom ska sitta i fyra fönstersmygar.
Två spottar kommer att sitta i ETT fönster.
Dom andra tre fönsterna kommer det att sitta en spott vardera.

Vad behöver jag för trafos?

På trafosarna(dom är för stora) som medföljde står det:
PRI:220-240V 50-60hz
SEC:Max 14VDC 350mA
Load:1-3X1W LED
 
Redigerat:
Men nu vill jag veta exakt vilken jag ska ha.
Inte bara en företagslänk.

Tack.
 
Nu är jag väldigt dåligt uppdaterad på led drivning. Men jag tolkar det som att det du har och skall ha är en strömgenerator som ger 350mA. En sådan ger alltså ut den strömmen konstant och sedan blir spänningen vad den blir. I ditt fall max 3,5V. Det är ungefär så som en LED vill bli matad som komponent. Många LED armaturer innehåller en egen regulator som begränsar strömmen till den önskade, och tå konstant spänning in. Jag tror att Kjell varianten är avsedd dör en sådan armatur som alltså vill ha 12V in.
 
Jag ska ha fyra trafos.
Har ju fyra fönster.
 
Bo.Siltberg skrev:
Här är en som funkar: [länk]
Finns att köpa t.ex här: [länk]
eller här [länk]
eller här [länk]
eller här [länk]

Men det finns många andra. Du skall ha en som ger 350mA konstantström och minst 14 V för 4 LED'ar.
Förstår inte riktigt.
Ska jag ha 14V när led:en bara tål 3,5V?
 
En trafo är ca 750:- billigare än 4. Och med en trafo så ska alla LED'ar seriekopplas.
Det framgår inte, men om fönstren sitter i varsin ände av huset så kanske det blir opraktiskt att dra en lågvoltskabel genom huset, då kanske du vill ha flera trafos.
Men för ett fönster där du har två LED'ar så räcker det ju med en trafo.
 
wanegardh skrev:
Förstår inte riktigt.
Ska jag ha 14V när led:en bara tål 3,5V?
Lysdioderna har ett framspänningsfall på c:a 3.5V/st när drivdonet skickar 350mA genom dom. D.v.s. drivdonet i det här fallet är en strömkälla på 350mA och ska klara att lämna minst 14V (4 Led x 3.5 V = totalt 14 V)
 
Okey.
Ursäkta mina dummar frågor.
Är inte speciellt hemma på el.
Vill ju bara veta vilka trafos jag ska ha(4 stycken).
Fungerar trafosorna som jag länkade till?
 
Om du skall ha en trafo per armatur så räcker det med att den klarar att lämna drygt 3,5V, MEN den skall leverera 350mA konstant ström.
 
Jag har fortfarande inte fått svar på trafon jag länkade till.
 
Du ska ha denna: E7452081

Alltså precis den som Bo länkade till.

Ska du koppla flera LED till samma så kopplas dessa i serie (+ från converter till + på första, - på första till +på andra osv)

Finns säkert billigare än Hide-a-lites om du tittar på CO osv.. Men vi använder denna och har säkert satt 100tal utan att någon havererat.
 
wanegardh skrev:
Jag har fortfarande inte fått svar på trafon jag länkade till.
Nej.

Den du länkat till ger ut 12VDC konstantspänning. Dina LED vill ha 350mA konstantström
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.