Ska bygga altan nu till sommaren men behöver lite hjälp.
Tänke ha den i samma höjd som inomhusgolvet, har idag stenplattor ute och höjden från tröskeln till plattorna är ca. 200 mm. enklaste vore ju att sätta fast en bärlina i grunden och en yttre på plintar men grunden är platta på mark med elvärme slinga som går runt grunden (samt fungerar som halvtaskig golvvärme i hall och badrum), då jag inte vet hur långt in eller ner den är gjuten i grunden så vet jag inte om jag vågar borra och riskera att den går sönder. Funderar på om man kan gräva ner plintar en bit i från grunden för bärlinan och sedan spika fast golvreglarna i balkskor inmot grunden, nackdelen är då att golvregeln hänger i luften då jag bara kan fästa den i ena änden, det normala är ju att lägga golvregeln ovanpå bärlinan och då borde det ju inte vara några problem med överhänget men med tanke på höjedne jag har att spela på så blir det inget bra. så jag behöver lite expertråd. alternativet är att lägga den lös på plattorna men jag är orolig för att det kommer att röra sig och allt blir nett och vint.
 
Det bästa vore att lägga altanen direkt på stenplattorna. Då är det relativt enkelt att ha många punkter med markkontakt och därmed kan du dimensionera ner bärlinorna och få en konstruktion som bygger mindre på höjden. Brukar plattorna röra på sig med tjälen?

Det andra alternativet (inre bärlina på plintar) funkar garanterat, men jag förstår inte varför du ska skruva balkskor in mot huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.