Hej!!

Jag behöver hjälp med att välja kakel till mitt kök! Vi har ett vitt, högblankt kök och en svart, blank granitskiva. Vitvarorna kommer att vara i rostfritt. Taket är vitlaserad panel och golvet vitoljad ask. Vi gillar den strama, strikta, lite minimalistiska stilen.

Nu börjar det bli dags att välja kakel, och vi vet inte alls vad vi ska välja!!! Vi har funderat på att sätta en rostfri plåt istället för kakel, eller en färgad glas-skiva men även på vanligt kakel. Jag ställde en fråga till experten på denna siten och hon föreslog glasmosaik. Är det någon som har erfarenhet av glasmosaik?? Vilken färg ska vi välja? Vi behöver all hjälp vi kan få....
 
Blir det inte väldigt blankt med glasmosaik också? Varför inte ett vitt halvmatt kakel typ Höganäs Color (iofs klinker). Superdiskret och starkt som sjutton. :)
 
Jo risken är ju att man blir bländad av all glans :D.
Jag hittar inte Color på Höganäs sida, men jag har funderat mycket på Höganäs Pastel som jag tycker är sypersnyggt! Tyvärr är inte mannen med på det....han vill ha den rostfria skivan som HTH har. Eller en färgad glas-skiva....
Varför är det så svårt??? Tänk om vi väljer fel....
 
Hej! [smiley=vrolijk_26.gif]
Det är ju givetvis en smaksak men eftersom du vill ha tips, så tänk på att vid diskbänk & spis så blir det en del slabbande med mat & vatten, men du kanske gillar att polera fläckar från den rostfria skivan.... ;)
Jag för min del tycker att ni gjort ett superbra val för övrigt, och hade nog valt en radikal skillnad i material på kaklet, typ ett ganska matt grått eller vitt eller beige, det beror på vilken känsla man vill skapa...beige nyans är ju lite mjukare än grått, och med tanke på den svarta bänken .....det är väldigt effektfullt med kontraster i materialval ...! Lycka till!! :D
 
Liljan skrev:
Jo risken är ju att man blir bländad av all glans :D.
Jag hittar inte Color på Höganäs sida, men jag har funderat mycket på Höganäs Pastel som jag tycker är sypersnyggt! Tyvärr är inte mannen med på det....han vill ha den rostfria skivan som HTH har. Eller en färgad glas-skiva....
Varför är det så svårt??? Tänk om vi väljer fel....
Om du väljer arkitekt när du går in på Höganäs hemsida så hittar du fler sorter. Både Color och Sydney (som är superfin) kan man få med avrundade hörn- o kantplattor. Sydney kanske han skulle gilla. Den ser lite grann ut som glas. ;)
 
glasmosaik känns ganska på väg ut. Jag tycker att ni ska ta någon rektangulär mörk platta, antingen sten eller kakel, i alla fall om ni inte har så mycket, kanske blir väl mörkt annars . Exempel

31.jpg

(den högra stenskiveaktiga stilen) eller

32_1.jpg

eller kanske nåt sånt här

miljo11.jpg



 
Tack för tipsen! Mycket snyggt. Då är det väl bara att välja nu då.... ;)

Nu till nästa problem....ska kaklet gå ända upp till taket vid fläktkåpan? Eller ska man sätta kaklet i samma höjd där som under överskåpen och sedan måla resten upp till taket? Vad ska man då ha för färg som tål all smuts?
I många tidningar och på biler på nätet så går kaklet bara upp till fläktens höjd och sedan är det vanlig vägg. Finns det någon som har det så i "verkligheten"??
 
Vi kommer att sätta mosaiken hela vägen upp till innertak, 270 cm upp. Jag tycker nog att det ser lite märkligt ut när vad man än sätter på väggen slutar i samma höjd som allt det andra.
 
Vi ska förhoppningsvis kakla till helgen och tänker efter många diskussioner hit och dit då bara sätta kakel upp till fläkten. Det ska väl mycket till för att det ska stänka så högt upp på väggen..?  :-? Vi har målat med vanlig väggfärg och den går alldels utmärkt att torka av. Ska försöka få in en bild när vi är klara.  :)
 
Nej det stänker kanske inte så högt, men jag tänker på hur fet och kladdig vår gamla kryddhylla var när vi tog ner den....

Idag ska jag försöka hämta lite prover från kakelaffären. Förra gången jag försökte med det så fanns det så mycket att välja mellan att jag inte ens lyckades få med mig några prover hem! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.