Hej, har köpt en Gardena sileno 2000+ Och behöver hjälp med placering av robot och guidekabel.

Min tomt ser ut enligt bild, en enda stor gräsmatta men delat upp den på bilden för att enklare förstå måtten.

jag ritade ut ett exempel hur jag tänkt mig ha den eller finns det bättre placeringar? Rita gärna och visa hur ni hade gjort.

(gräsklipparen kan ej gå på stenplattorna framför huset)

Har ingen aning hur guidekabeln funkar och hur jag ska placera den och roboten för den ska klippa överallt och optimalt.

Tacksam för all hjälp jag kan få hade tänkt börja dra slingorna i helgen
 
  • Översiktsbild av en tomt med ritad plan för guidekabeln för en robotgräsklippare, uppdelade gräsytor och huset markerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För själva guide kabelns logic så står det rätt tydligt tillsammans med bilder i manualen. Jag sitter på appen i telefonen nu så lite meck att ta fram detta.

I ditt förslag så kan det ta en stund på ytan till vänster att korsa guidekabeln och få instruktion att gå hem.

Vi har också en U tomt. Har guidekabeln enligt svart linje. Röd linje är kanske optimalast men ej nödvändigt. Det beror lite på var huset kan sättas.

Hoppas det ger lite idéer.
Diagram över trädgård med svart guidekabel för robotgräsklippare och markering av robotens hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av trädgård med guidekabel för robotgräsklippare markerad med röd linje, inklusive måttangivelser och placering av robotgarage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Illustration av installationsanvisningar för guidekabel med markeringar A till F och textinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stefan Bengt
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
[bild]

Tack för bra svar, anledningen var att jag hade el i den hörnan, har även el här (se bild) men frågan är kommer roboten klippa gräsmattan (7x20m)?


Är det bättre placering?
 
  • Illustration av trädgårdsplan med robotgräsklipparens hus, guidekabel och gräsmattor med dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Kort å gott, ja.
  • Klipparen hus är på största gräsytan, check
  • Klipparen har snabbare chans att hitta begränsningsslingan, check
  • Området till vänster är tillräckligt stort för att studsa några gånger mot begränsningsslingan men sen kommer klipparen väldigt smidigt att ta sig ut därifrån. (Vi har själv en yta på 2*5m som den tar sig både in och ut ur)
 
M mxjolle skrev:
Kort å gott, ja.
  • Klipparen hus är på största gräsytan, check
  • Klipparen har snabbare chans att hitta begränsningsslingan, check
  • Området till vänster är tillräckligt stort för att studsa några gånger mot begränsningsslingan men sen kommer klipparen väldigt smidigt att ta sig ut därifrån. (Vi har själv en yta på 2*5m som den tar sig både in och ut ur)

Ok tack, men kanske är trög nu men följer inte alltid roboten guidekabeln när den går ut? Hur fungerar det när guidekabeln inte är igenom (7x20m) gräsmattan? Hur hittar den dit?
 
Jo den följer guidekabeln ut.
Den följer även guidekabeln hem men måste först nå den.

Området kommer klipparen både lätt in och ut ur genom den slumpmässiga klippningen. När den går ut ur området så lär den relativt direkt hitta guidekabeln och måste den in å ladda då så går det ju fort hem.

Principen finns i detta filmklipp (det är samma klipp princip)
 
C
Det går också utmärkt att dra guiden så här:
Schema för guidning av robotgräsklippare med röd kabel runt gröna gräsmattytor och hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(kanske redan är föreslaget? Var inte helt med på ovanstående "ritningar")

Då kan du konfigurera start i alla tre områden.
Men när det är så öppet mellan områdena tror jag inte du behöver bry dig om detta, utan det kommer att bli jämnt klippt utan att lägga upp några specifika startpositioner.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Klart det går..

Det man får överväga är om man verkligen vill att klipparen ska följa guidekabeln hela den långa vägen från 7*20 ytan, genom 4*20 ytan för att ta sig hem.

Nu kunde ts placera sitt hus på annat ställe och på så vis få en kortare guidekabel. Dels kortare väg hem men också kortare kabel att gräva/mäla fast i marken
 
M mxjolle skrev:
Kort å gott, ja.
  • Klipparen hus är på största gräsytan, check
  • Klipparen har snabbare chans att hitta begränsningsslingan, check (jag menade såklart guidekabeln)
  • Området till vänster är tillräckligt stort för att studsa några gånger mot begränsningsslingan men sen kommer klipparen väldigt smidigt att ta sig ut därifrån. (Vi har själv en yta på 2*5m som den tar sig både in och ut ur)
S Stefan Bengt skrev:
Ok tack, men kanske är trög nu men följer inte alltid roboten guidekabeln när den går ut? Hur fungerar det när guidekabeln inte är igenom (7x20m) gräsmattan? Hur hittar den dit?
Jag ser att jag skrev begränsningsslingan... kan ej editera inlägget nu men jag menade såklart guidekabeln. Förlåt att jag rörde till det
 
C
M mxjolle skrev:
Det man får överväga är om man verkligen vill att klipparen ska följa guidekabeln hela den långa vägen från 7*20 ytan, genom 4*20 ytan för att ta sig hem.
Så är det, men det vägs generellt upp av att klipparen fortare hittar guiden.
 
Jag har "läppar" på ungefär samma mått, kanske aningen kortare, för min Sileno 1600+ och har guidekabeln gåendes tvärs över gräsmattan ner längst bort:
Skiss över trädgård med gräsmattor och guidekabel för robotgräsklippare som leder till ett 'robot hus'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min klippare har nu på 6-7 år, vad det nu är, fastnat kanske en eller två gånger för att den inte hittat hem...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag har "läppar" på ungefär samma mått, kanske aningen kortare, för min Sileno 1600+ och har guidekabeln gåendes tvärs över gräsmattan ner längst bort:
[bild]

Min klippare har nu på 6-7 år, vad det nu är, fastnat kanske en eller två gånger för att den inte hittat hem...

Härligt, och den klipper överallt?
 
S Stefan Bengt skrev:
Härligt, och den klipper överallt?
Ja, den gör ett bra jobb men jag har vissa platser som är lite värre där han fastnar ibland (lutning + planteringar).

Jag tröttnade på att skarva/reparera tråden så för 2-3 år sedan körde jag ner den i gräsmattan mer en stenskiva på en liten vinkelkap.
 
  • Gilla
Stefan Bengt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.