Hej.

Är i stort behov av hjälp.
Behöver er hjälp med att hitta exempel på planlösningar för långsmala hem.
Det hus vi bor i är ca 6m djupt och 20m långt, ni kan tänka er att det är svårt att hitta en bra planlösning.
Skulle uppskatta alla tips(länkar eller annat) om hur man kan få till en bra planlösning för smala hus.
 
Hej!
Håller på att bygga ett hus som utvändigt är ca 22 x 6,2 m. Byggs i Leca, 1,5 plan, 48 graders takvinkel. Att det blev dessa mått berodde på att det skulle ha ungefär samma "stuk" som det hus hade som låg på samma plats tidigare. Skissade på minst 100 planlösningar innan vi bestämde oss. Väldigt svårt att få det bra, men vi fick fram en planlösning som passar oss. Tänk efter vad du vill ha in i huskroppen, sedan är det ett modererande med centimetrarna för att få det funktionellt. Alla har vi individuella krav. För mig var det ett krav att entré och altandörr centrerades och att fönsterna på respektive sida om dörrarna var lika många och med samma avstånd från varandra. Detta försvårade såklart rumsindelningen, men det gick. Som sagt, utgå från dina behov och krav. Bifogar planlösningen, bottenplan.

Lotta
 
Tack. Ser dock ut som om ni har en över/under-våning också. Det har tyvärr inte vi. Vi måste därför försöka klämma in kök, vardagsrum, ett par badrum och ett par sovrum med risk att få en lååång korridor genom hela huset. Din ritning gav oss lite att tänka på, tack.
 
En svensk arkitekt som heter Jan Gezelius är en mästare på att rita hus till smala tomter. Han har inte ritat så många villor men med lite letande borde du kunna hitta några exempel. Jag har för mig att Arkitekturmuseet hade en utställning om honom för ett par år sedan.

Lycka till!
 
Hej, skulle detta kunna vara något?
 
  • 3CVJBM1TIBN74B7S.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3CVJBM2LCBN74B8F.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Annie&Kenneth: det var ett jädrigt läckert hur, och en bra planlösning också. Jag och min fru håller precis på att kika på en framtida tillbyggnad på vårat hus som idag är 5x10 meter, och att se erat förslag var verkligen inspirerande.
 
Vad roligt att du gillade det!!! Det är en bra lösning på ett långsmalt hus. Detta hus är 20x6,2 meter. Bor ni i stockholm finns huset att se iverkligheten.

mvh
Annie
 
drubbla skrev:
Hej.

Är i stort behov av hjälp.
Behöver er hjälp med att hitta exempel på planlösningar för långsmala hem.
Det hus vi bor i är ca 6m djupt och 20m långt, ni kan tänka er att det är svårt att hitta en bra planlösning.
Skulle uppskatta alla tips(länkar eller annat) om hur man kan få till en bra planlösning för smala hus.
Du skulle kanske titta på planlösningar från gamla skånelängor och liknande. De är nästan alltid 6 meter breda och från början hade de oftast inte heller någon inredd ovanvåning. Skånelängor har inte heller symetriskt placerade fönster, så inredningen blir lättare.

Min spontana tanke är entré på mitten, vardagsrum till höger med genomgång till ett eller två gavelsovrum. Bad/tvätt till vänster från entrén. Ingång till köket raktfram och sen sträcker sig köket längs långsidan åt vänster och är genomgång till ett eller två sovrum på den andra gaveln.

(om du tycker det låter hyfsat kan jag göra en skiss....)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.