Hej,

Mitt bygg projekt rör inte direkt att bygga hus eller så. Jag är en amatör gitarrbyggare för tillfället. Men i och med jag ska avancera med att göra mer av detaljarbetet själv så behöver jag exakta gitarrverktyg för sådant.

Det är här det bli väldigt kostsamt för en amatör som mig. En sak jag vill bygga är en så kallad Bevel fil som man använder för att fila band änderna på en gitarr hals.

Det är bokstavningen ett vanligt block av trä som har här man har sågat ett snitt på 35 grader längst med blocket. Sen så kör man in en fil i det hålet, fäster den och jobbet är klart och kan användas.

Ni kan se här hur en sån kan göra för hand

[video=youtube;b1tieZjag84]https://www.youtube.com/watch?v=b1tieZjag84[/video]

Mitt problem är att jag inte har tillgång till såg och verktygen som behövs. Projektet är väldigt enkelt för den som kan sådant. Och för att jag inte vill spendera 550-790 kr på att köpa en färdigbyggd en från ett företag som säljer dessa verktyg så tänkte jag kolla om det finns någon som kan hjälpa mig med detta?

Det behöver inte vara någon kvalitets trä och jag kan fixa filen själv. Jag betalar självklart för besväret,:) jag bor i sthlms området

Take care
 
Kul grej!
Sonen bygger också gitarrer men har ingen sån. Han föredrar att slipa på fri hand.
Jag kan säkert hjälpa dig med att såga till ett sånt block men tidigast i mitten av augusti då min verkstad är ganska ouppackad ännu.
Skicka mig ett PM så kan vi höras framåt!
 
Jag har redan stewmacs variant, men kan tänka att göra en ny lite längre till mig själv oxå.
Skicka önskvärda mått, framför allt längd du behöver, och kanske tjocklek på tänkt fil så kan jag såga till en bit.
Blir i björk eller lönn..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.