Dags att modernisera huset lite. Vi har enligt beställningen färgkod S-2005-Y på fasaden, och nu efter 10 år ska vi måla om knutarna till vit tänkte vi. Det finns även vissa delar av husets fasad som inte räcker att tvätta utan måste målas om helt. Vi är lite osäkra på exakt vad för sorts färg S-2005-Y är (vi vill ha en ljus grå som passar bra med vita 0502-knutar.) Har sett en del inspirationsbilder på nätet där man målat i färgen S-2005-Y20R, vad är det för skillnad på våran färg, utan 20R?

Finns det rentav någon annan färg än vit som hade passat bra till knutar, fonder etc för att ge huset ett lite mer modernt utseende? Idag är knutarna röda.

Alternativet är ju att måla om hela huset med en helt annan grå färg. Något vi helst hade velat slippa, både pga tid och ekonomi. Större delen av huset har väldigt fin fasad som bara behöver tvättas.

Både min fru och jag saknar totalt sinne för estetik och har svårt att säga om färger passar med varandra. Det enda vi vet är att vi vill komma ifrån "norrlands-stuge-utseendet" huset har idag, med så skarp färg på knutarna.

Vi söker samma gråa färg som TS i denna tråd efterlyste i första inlägget, osäker om det är "vår" gråa färg, det känns spontant som om denna gråa färg i bilden är ljusare än vår S2005-Y?!

Grå träfasad - ncs-kod | Byggahus.se

/S
 
BirgitS
S-2005-Y är en ljust grå färg (20=20% svart) med en liten gul ton (05-Y=5 % gult). Den gula tonen behövs för att huset ska se vitt och inte ljusblått ut när solens lätt blåa ljus lyser på det.

Skillnaden med S-2005-Y20R är att man har ersatt lite av det gula pigmentet med ett rött. Av den totala kulörandelen på 5 % är nu 20 % rött, dvs. det är en ljust grå färg med 4 % gul kulör och 1 % röd kulör..Jag tror inte att man ser den skillnaden på avstånd eller om man bara ser den ena färgen, däremot att man kan se en liten nyansskillnad om man har båda färgerna bredvid varandra.
S steve5432 skrev:
Vi söker samma gråa färg som TS i denna tråd efterlyste i första inlägget, osäker om det är "vår" gråa färg, det känns spontant som om denna gråa färg i bilden är ljusare än vår S2005-Y?!
Det går inte att på bilder se vilken färgton som ett hus har eftersom det beror på hur mycket solen lyste just då, hur bra kameran är på att återge färger och på hur bra skärmen är på att återge färger.
 
  • Gilla
Bjerrod
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
S-2005-Y är en ljust grå färg (20=20% svart) med en liten gul ton (05-Y=5 % gult). Den gula tonen behövs för att huset ska se vitt och inte ljusblått ut när solens lätt blåa ljus lyser på det.

Skillnaden med S-2005-Y20R är att man har ersatt lite av det gula pigmentet med ett rött. Av den totala kulörandelen på 5 % är nu 20 % rött, dvs. det är en ljust grå färg med 4 % gul kulör och 1 % röd kulör..Jag tror inte att man ser den skillnaden på avstånd eller om man bara ser den ena färgen, däremot att man kan se en liten nyansskillnad om man har båda färgerna bredvid varandra.

Det går inte att på bilder se vilken färgton som ett hus har eftersom det beror på hur mycket solen lyste just då, hur bra kameran är på att återge färger och på hur bra skärmen är på att återge färger.

Tack för svar. Har provmålat några dörr och fönsterfoder idag med den vita färg jag hade hemma (0300-N) och kontrasten mellan det gråa och den vita blev verkligen inget bra. Den vita är verkligen vit (vi målade ett staket med den, blev jättebra) men i kombination direkt mot den gråa färgen ser det bara konstigt ut, ingen harmoni alls. Ska köpa en liten burk 0505-Y (utan S) för att se om den vita färgen är snällare.

Så jobbigt med färger. 0300 passar perfekt i små "klickar" som en pergola, insynsskydd, garageport etc mot ett grått hus, men för mycket blir bländande och "platt".

Är frestad att måla allting 0502-Y då vi båda tycker det är stilrent och ser bra ut, men då känns det som om man kapitulerar totalt inför att välja riktiga färger. Kombinationen grått och rött vi har idag tycker vi fortfarande är fint, speciellt i kombination med 0300 på vissa detaljer, samt grönskan runt huset. Det ger en härlig kombination, men samtidigt är det en "laddad" färg som vi ibland tycker är för explosiv och kraftfull. Vitt är vitt... tråkigt, vanligt men samtidigt tidlös.

/
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
S-2005-Y är en ljust grå färg (20=20% svart) med en liten gul ton (05-Y=5 % gult). Den gula tonen behövs för att huset ska se vitt och inte ljusblått ut när solens lätt blåa ljus lyser på det.

Skillnaden med S-2005-Y20R är att man har ersatt lite av det gula pigmentet med ett rött. Av den totala kulörandelen på 5 % är nu 20 % rött, dvs. det är en ljust grå färg med 4 % gul kulör och 1 % röd kulör..Jag tror inte att man ser den skillnaden på avstånd eller om man bara ser den ena färgen, däremot att man kan se en liten nyansskillnad om man har båda färgerna bredvid varandra.

Det går inte att på bilder se vilken färgton som ett hus har eftersom det beror på hur mycket solen lyste just då, hur bra kameran är på att återge färger och på hur bra skärmen är på att återge färger.
Hej
bara en lite kommentar om inblandning av lite rött. I vår förening har husen olika färger som vitt, gult, grönt och rött. Alla har dock samma färg på knutar, fönsterfoder osv som är en grå nyans med lite kallare ton( S-3502-B) På ett hus hade målarna blandat fel och lagt till en gnutta rött. Det syntes väldigt tydligt!
 
BirgitS
kvirre kvirre skrev:
Hej
bara en lite kommentar om inblandning av lite rött. I vår förening har husen olika färger som vitt, gult, grönt och rött. Alla har dock samma färg på knutar, fönsterfoder osv som är en grå nyans med lite kallare ton( S-3502-B) På ett hus hade målarna blandat fel och lagt till en gnutta rött. Det syntes väldigt tydligt!
Okej, jag kan tänka mig att det syns mer om det går från en kall kulör till en varm och där man också kan jämföra med andra hus, jämfört med en liten skillnad mellan två varma kulörer utan några jämförelseobjekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.