Vi ska bygga om ett badrum och har upptäckt att golvbjälkarna (60cc) är uppjackade ovan ifrån där avlopp/vatten rör varit dragna.
(Huset är byggt på 50-talet.)

Nu ska vi ha in nya rör som är i en större dimension.

Hur kan jag förstärka bjälkarna?

Att fortsätta jacka ur verkar onekligen farligt!



 
Förstärk med 22mm limmad plyfa. Viktigt att du har förstärkning både ovan och under röret. Fixera med skruv förband.
/CC
 
Tack för svaret CC!

Så då får jag först förstärka med plyfan och sedan såga upp mer så att rören passar.

Hur mycket av bjälken/plyfan bör vara kvar ovan röret?

En annan fråga som gäller golvbjälkarna är att dem sitter 600cc, kan man förstärka med extra golvgips för att kunna lägga klinker på?
(Jag har inte kolla tillverkarnas rekommendationer ännu, där brukar man ju hitta en del svar.)

/R
 
Om urtagen är nära upplag får du se upp så att din förstärkning kan överföra tvärkraften, det är alltid svårt att klara stora hål precis vid upplag. Om det inte är mycket kvar av golvregeln kan det ibland vara bättre att avväxla och föra ut lasterna till intillliggande bjälkar (och ev förstärka dessa istället).

/Ingenjören
 
Vad är det för dimension på rör samt bjälkar?

Ang rörelser i golvet. Man rekommenderar cc300 om man ska lägga klinker. Det funkar med cc600 också om spännvidden inte är för stor och att man förstärker med en extra spånskiva. Man kan också fälla in korsvis bjälklag.
/CC
 
Bjälkarna är 200x100mm. Och det till toan behöver det vara 110mm rör.

Vilken typ av skruv kan man använda när jag ska använda till plyfan?

/R
 
golvspånskruv.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.