Skall snickra till en enkel dukkonstruktion. 4 sidor och räknar med 2 stöd delar i mitten för att hålla uppe strukturen. Men jag behöver hjälp med ett bra virke. Ramen kommer att bli ganska stor 320cm x 160cm, så virket måste vara ganska styvt och spikrakt samt att det måste röra sig/slå sig minimalt, annars påverkas duken som kommer att vara fäst på ramen. Någon som kan ge mig tips på trämaterial?

Tack på förhand J
 
Spånskiva?
 
Nej det skall vara en träram runt 4-7 cm bred och runt 1-3 cm djup med en ljudgenomsläpplig duk, dvs högtalarna kommer placeras bakom duken, så en skiva funkar inte.
 
Högtalare bakom duken hur tror du det fungerar? när du vevar på med volymkontrollen, tror du inte duken fladdrar rätt bra då. Trä som inte vränger sig är väl inte troligt att du kan få tag på med tanke på längden.
Köp en riktig duk och bygg in högtalarna bredvid under eller över.(y)
 
Det kommer funka utmärkt. Duken är vävd och släpper igenom ljud dvs den fladdrar inte. Bygga en själv kostar ca 3500 för den vävda duken köpa en färdig med ram kostar runt 30 000, Nej jag har byggt ett biorumrum för ändamålet och att sätta högtalarna på sidan och under kommer inte på fråga. Nu vill jag ha förslag på material istället :) och kravet var inte att det inte skulle röra sig, bara att det rör sig minimalt
 
Redigerat:
Svetsa ihop en ram eller bygg en som du kan skruva ihop om du inte kan eller vill svetsa. Lämpliga metallprofiler bör inte vara svårt att få tag på.

Vill du sedan ha en dekorativ ram runt kan du använda dig av lämpliga lister.
 
Om duken du pratar om kostar 30 000kr vad har du för projektor och ljudanläggning. Jag har själv funderingar på uppgradering
Jag byggde biorum i förra huset (2006)men tot kostnaden stannade på 70 000kr inkl tre riktigt goa biofåtöljer. Men här har bara projektorn åkt upp i taket och ljudet sår mer anpassat till TVn så det drar i hop sig inför hösten.
 
Har väldigt begränsade färdigheter när det kommer till plåt och ser inte hur jag ska lyckas realisera det projektet, tyvärr. Sen ska man häfta fast en duk med nä låter krångligt för en amatör som mig. Skriv bara bara nått träslag som rör sig mindre än andra tack :)
 
Nyfniken skrev:
Spånskiva?
+1

Såga hål i spånskivan där högtalarna sitter. Med tiden kommer säkert duken behövas sträckas, planera för det när du fäster den.
 
cecar33 skrev:
Om duken du pratar om kostar 30 000kr vad har du för projektor och ljudanläggning. Jag har själv funderingar på uppgradering
Jag byggde biorum i förra huset (2006)men tot kostnaden stannade på 70 000kr inkl tre riktigt goa biofåtöljer. Men här har bara projektorn åkt upp i taket och ljudet sår mer anpassat till TVn så det drar i hop sig inför hösten.
Här kan du kolla runt lite själv :)
http://www.minhembio.com/Jourhighness
 
Jonstorp skrev:
+1

Såga hål i spånskivan där högtalarna sitter. Med tiden kommer säkert duken behövas sträckas, planera för det när du fäster den.
Nej funkar inte, högtalarna sitter i en sk Thx baffle wall och meningen är att ljudbilden skall vara lika stor som duken, Dvs dom kommer sitta i en egen skiva bakom duken som är lika stor som duken. Samt att högtalarna behöver ca 7 cm till tyget för att inte basreflexen ska få tyget att fladdra. Jag behöver bara hjälp med materialet inte lösningen :)
 
Redigerat:
jourhighness skrev:
Skriv bara bara nått träslag som rör sig mindre än andra tack :)
Planhyvlad furu (eller ek så är det lite starkare) 69*15 alt. 69*21 blir nog kanon till dig. Finns på de flesta brädgårdar. Väljer du 118*21 ek behöver du inte mellanstävjor.

MEN. Spånskiva är det rätta

Hälsningar från en som gillar massivträ och bygger möbler som hobby.
 
  • Gilla
jourhighness
  • Laddar…
Aluprofiler på baksidan av träramen som stagar upp kan kanske vara något. Finns ett brett sortiment på K-rauta som är i natur eloxering
 
Jag har själv byggt ett par dukar men oftast av Xus när det gäller vanliga.

Ljudtransparent duk har jag byggt 3 ggr vad jag kan minnas och föredrar själv screen research clearpix 2 som jag byggt 2 ggr i 2.35-2.40 lösningar. Grandview ljudtransparent tyg köpte en bekant men den var ju rent hopplös att få till en korrekt kalibrering på (är själv ISF kalibrerare på hobbybasis).

Jag skulle absolut rekommendera att bygga med aluprofiler, kan du inte fixa det själv så prata med en plåtslagare. Det kommer bli svårare att få ett bra resultat med trä även om ek då är ett bra val. Om du ändå kör ek se för tusan till att köpa snickartorrt från en snickare eller riktig leverantör.

Sen ska jag vara tyst om min åsikt om ljudtransparenta dukar men det har med diskussionen om ljud eller bild är högsta prio.

Joe Kane sa ju dock ett bevingat uttryck - "If I had to choose between a Screen Research and Stewart acoustic transparent screen with a gun to my head - I'd take the bullet..." ;)
 
Ett sätt som varit uppe flera gånger på sistone, och som är the shit om man vill gardera sig mot att det slår sig, är vändlimning med störtning:

http://www.byggahus.se/forum/byggma...-bygga-dorr-som-inte-slar-sig.html#post507346

Som inlägget antyder är det vad som krävs för att göra en bra dörr. I min värld verkar det otroligt dumsnålt att inte lägga en extra gnutta energi och göra det, med tanke på storleksordningen på ditt projekt. Själv hade jag blivit galen om jag byggt ett biorum för att sedan ha en ram till duken som slår sig. Med andra ord: helst metall, annars väl arbetat trä enligt ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.