Hej,

Tack för att ni tar er tid att ens läsa mitt inlägg. Min uteplats börjar ta sig men jag vill sätta pricken över i:et genom att smälla upp en pergola som kan ge lite rumskänsla och samtigt agera solskydd (uteplatsen ligger mitt i kvällssolen så det är rätt jobbigt att äta där bitvis. Min tanke är att ta bort det lilla planket och smälla upp 4-5 stolpar (har satt ? på den 5e stolpen alldeles framför den rosa bollen) som ska hålla uppe konstruktionen som blir ca 3x4m stor. Mitt enda riktigt problem är att jag inte vill plocka upp en platta intill dörren för att sätta en stolpe utan jag vill helst skruva fast stolpen i väggen på något vis. Duger en grov blalksko för detta? (röd plupp på väggen) Det är ju inte några enorma mängder vikt men ändå. Ett annat problem att ta i beaktning är att väggen alldeles till höger om dörren är gjord i någon porös tegelform som jag absolut INTE kan fästa något i, så det är endast typ vid dörren jag kan göra något i väggen.

Hur tänker ni kring hållfasthet?


Tack för ni tog er tid!
 
  • Uteplats med markerade mått och planerad pergola, inklusive stolpar och fästpunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tubiux skrev:
Hej,

Tack för att ni tar er tid att ens läsa mitt inlägg. Min uteplats börjar ta sig men jag vill sätta pricken över i:et genom att smälla upp en pergola som kan ge lite rumskänsla och samtigt agera solskydd (uteplatsen ligger mitt i kvällssolen så det är rätt jobbigt att äta där bitvis. Min tanke är att ta bort det lilla planket och smälla upp 4-5 stolpar (har satt ? på den 5e stolpen alldeles framför den rosa bollen) som ska hålla uppe konstruktionen som blir ca 3x4m stor. Mitt enda riktigt problem är att jag inte vill plocka upp en platta intill dörren för att sätta en stolpe utan jag vill helst skruva fast stolpen i väggen på något vis. Duger en grov blalksko för detta? (röd plupp på väggen) Det är ju inte några enorma mängder vikt men ändå. Ett annat problem att ta i beaktning är att väggen alldeles till höger om dörren är gjord i någon porös tegelform som jag absolut INTE kan fästa något i, så det är endast typ vid dörren jag kan göra något i väggen.

Hur tänker ni kring hållfasthet?


Tack för ni tog er tid!
Hej
Har läst din fråga och funderar lite kring hur du menar vid den "rosa bollen".
Du skriver att du ska ha en stolpe eller menar du att strunta i stolpen och bara ha reglarna som möts och att dem ska fästas i väggen?
Alt 1: Fästa stolpen med genomgående bult? (om det nu finns förutsättningar)

Alt 2: Om där inte ska vara någon stolpe utan reglarna ska mötas vid den röda bollen så funkar det med balksko, så länge du har något som fäster bakom.

Men det bästa är ju att få dit en stolpe men du kan ju ha den på mot plattan och sen en distanskloss under stolpen så slipper du ta bort plattan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.