jag är i behov av att hitta fler som drabbats av en hantverkare vi anlitat.
jag har försökt med de övriga hantverkarkontakterna vi haft, men utan framgång -dom kan inte ge ut sina kunders namn...
det har blivit en rättslig process av vårt badrum, där hantverkaren gör fel på fel på fel och skriker och gapar.
det värsta som hände var att han på något vänster klippt av golvslingan som inte upptäcktes direkt - förrän jag får mig en stöt i duschen. det visade sig då också vara felinstallerad golvbrunn så vatten läckt ut i golvet och då nått den trasiga kabeln!

jag behöver nu komma i kontakt med andra som drabbats av denna, eller folk som känner någon som drabbats etc. etc. Allt bara för att bevisa att inte bara vi är drabbade av en som slarvar så det inte blir bra!! han är hotfull och ljuger om allt och gör inte ens jobbet bra fast han har fått göra om vissa delar... det estetiska är inte heller bra gjort, så vi litar inte ett dugg på att detta är bra gjort alls!

Hur gör man när man vill ha in referenser, dåliga sådana... jag hittar inget på nätet och inget på hans sida.

Får man skriva ut namnet på företaget här??

//Sara
 
Företagsnamn får du skriva ut.

Rent formellt så har du nog inte så stor nytta av att hitta fler kunder såvida ni inte vill gå ihop om en stämmning.

Hur är läget har du slutbetalat?

Dokumentera allt. Skriv minnesanteckningar om vad som sägs när osv. Försök sköta kommunikationen skriftligt med mail, lättare att dokumentera.

Och du börjar med dagbok nu, så skriv gärna ned vad du minns bakåt också, men markera att det skrivs nu. Om du behöver läsa upp det i en rättegång senare så är det bättre om det är tydligt dokumenterat hur "gammla" minnena var när du skrev ned dem.

Om det finns vittnen, be dom att skriva ned vad de kommer ihåg också.
 
Mathe kakel och bygg i Uddevalla....

håller tummar och tår att någon mer som drabbats hör av sig...
jag önksar bara att få höra deras historia kring sitt anlitande av företaget - inte att dra in dom i något de ev. inte vill.... :)

har börjat skriva ner!
tack för svar!!!
 
Bolaget skriver på sin hemsida att det är ett "nygammalt" bolag. Enl. allabolag.se bildades det 2011.

Så då är frågan vad som är det gamla i bolaget.
 
hempularen skrev:
Bolaget skriver på sin hemsida att det är ett "nygammalt" bolag. Enl. allabolag.se bildades det 2011.

Så då är frågan vad som är det gamla i bolaget.
Jag vet! Jättekonstigt! Behöver hjälp att luska!! Någon som känner någon hantverkare som kan luska eller som är bra på det själv!!?
är evigt tacksam för all hjälp!
Jag har försökt googla men hittar ingenting, inga referenser eller omdömen - inget!!
 
Hur är läget nu? Är jobbet redan betalt?

Pågår det någon form av rättelse från firman?

Vet du om det hade inne någon elektriker, eller gjorde firman själv allt?
 
TS vad har du för nytta av att andra kan ha råkat på denna hantverkaren? självklart förstår jag din frustration men vad nytta tror du det har om du kommer dragande med fler dåliga referenser då ifrågasätter man nog varför du inte sökte efter dessa före beställningen gjordes.
Du skriver att det blivit en rättslig process hur då? Du skriver att det har gjorts fel på fel och dessutom att han har skadat golvvärme så du fått en stöt, vem har installerat elvärmen det kan uppenbarligen inte varit en elektriker eftersom den elektriska anslutningen inte görs innan golvet är färdigt och då upptäcker man om det finns något fel i det elektriska. Därför är frågan vad har du för avtal med firman.
 
jobbet är betalt, men endast för att allt var "Klart" och vi bara väntade på att sätta på golvvärmen, vilket ska väntas med i ca 4 veckor.
då vi gjorde det hände inget och efter veckor bytte dom till slut termostat - inget hände med värmen - tills jag till slut fick en stöt i duschen. då är golvslingan avklippt (!!). det besiktigas av oss och det uppdagas massa fel, bla att golvbrunnen inte sitter rätt vilket innebär att vatten läcker ut under tätskiktet, troligtvis då ända fram till golvslingan (ca 1-1,5 meter i sidled).

Avtal finns med firman att han ska anlita auktoriserade hantverkare och att allt ska göras av behöriga!
vet sen inte om han följt detta, då vi inte fått ett enda intyg på nåt fast vi påpekat det. vi har inte varit hemma hela tiden under arbetets gång på ca 3-4 veckor. mao vet vi inte om det är fackmän som gjort det eller om han gjort allt själv! han har haft flera olika personer som jobbat här och vem som gjort vad är oklart för oss... oavsett vad han säger.
han menade dock att "den som installerade, om det var jag eller hur det nu var, kan ju ha tappat en spackelspade eller vad som helst så att kabeln gått av...."
den var avklippt rätt av - bevisat med foto från golvvärmeföretaget som kom och felsökte samt reparerade den!!

när vi sökte på företaget så var det via BKR och där är dom godkända.
referenser hittade vi inga - vilket vi i efterhand inser är korkat att vi ändå anlitade dom.

behöver ändå all hjälp vi kan få med att luska - vi behöver det rent känslomässigt samt även för att samla på oss inför att visa på att andra inte varit nöjda!!
 
Sargar, har du något emot att jag lägger företagsnamnet i rubriken? Jag tror det skulle underlätta för andra som ev har anlitat firman att uppmärksamma din tråd.
 
Är hela badrummet rivet nu med tanke på att slingan är lagad?
 
absolut Marlene - lägg du ut företagsnamnet i rubriken - tack!!

viktorj: nej, hela är inte rivet - golvvärme-företaget och deras elektriker tog upp 3 plattor och lagade slingan... därefter besiktigades badrummet och det skrevs att en överlappning av tätskiktet skulle vara minst 5 cm.
Mathe kakel motsatte sig detta men vi stod på oss och "hotade" med BKR och då gick han med på... "för att alla ska bli nöjda så gör jag det väl då"...
då tar han stämjärn och hammare och knackar upp klinker, varpå de flisar sig inte bara i raden har tar bort, utan även de intilliggande plattorna! så nu är ca 1/4 av golvet uppknackat.
han la igen ursprungshålet (där det inte fanns tätskikt, och där golvvärmen var lagad) med tätduk och gummi och då vi tog in en besiktningsman igen fick han anmärkning på att överlappningen inte skett fackmannamässigt. duk hade behövts i storlek 50x30 enl. besiktningen och Mathe kakel och bygg hade lagt ca 6x15!!! och dessutom syntes hål där det inte ens var lagt!!!
han har hotat med "vi ses i rätten" och "jag gör inget mer i ert jävla badrum" och "jag har försökt att tillgodose era jävla krav men inte tillåtits".... vilket inte stämmer alls. han ljuger så han tror sig själv... säkert på riktigt för han låter så trovärdig så det är läskigt!!
nu vill han inte kännas vid någon elolycka och han skyller på vår jordfelsbrytare som satt där sen innan (vilket elektrikern ändå borde kollat då det är hans skyldighet att koppla badrummet till en fungerande jordfelsbrytare alternativt installera en!!)

¨ja, jag kan hålla på hela kvällen med att skriva...
behöver hjälp av er - hittar inget på honom!
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
När man skriver nygammalt så undrar man helt klart vad som menas inte ens första bokslutet finns tillgängligt.



[h=3]JURIDISK PERSON[/h]
Bolagsnamn:Mathe Kakel&Bygg AB
Organisationsnummer:556848-8919
Bolagsform:Aktiebolag
Status:Bolaget är aktivt
[h=3]SÄTE[/h]
Gatuadress:ESKILSRÖD 205
Postnummer:451 97
Postort:UDDEVALLA
[h=3]REGISTRERING[/h]
Bolaget bildat:2011-03-21
Bolaget registrerat:2011-04-06
Registreringsdatum:2011-04-06
Bolagsordning:2011-03-21
[h=3]SKATTEUPPGIFTER[/h]
F-skatt status:Registrerad för F-skatt
Arbetsgivare status:Registrerad som arbetsgivare
Moms status:Aktiv i momsregistret
[h=3]SVENSK NÄRINGSGRENSINDELNING SNI[/h]
43330Golv- och väggbeläggningsarbeten
[h=3]VERKSAMHETSBESKRIVNING[/h]
Föremålet för bolagets verksamhet är alla förekommande byggnadsarbeten, fastighetsskötsel, förvaltning av fastighet.
 
Vad säger egenkontrollen?

Tror det kvittar hur många andra referenser som ni så räkna hellre med en process i ARN eller civilprocess i tingsrätten direkt. Ni kan om ni vill även anmäla honom till BKR då han faktiskt är behörig, där blir extra intressant att se vad egenkontrollen säger.

Sen får ni dock i slutändan tänka på att ni som klagande part har bevisbördan så ni ska kunna visa att golvvärmen var skadad utav honom och inte i senare skede av er själva
 
vilken egenkontroll?

vi är intresserade av andras erfarenheter iaf, jag känner att jag gärna "pratar av mig" - inte att det har juridisk tyngd. det ligger nog i min bearbetning av att jag faktiskt kunde dött där i duschen, enligt besiktningsmännen...

BKR är det anmält till. besiktningen är också skickad dit. han har inga andra anmärkningar där, det har jag fått mail om.
process med ARN kommer...

beviset är den elektriker som öppnade upp golvet (klinker, tätskikt) för att nå golvslingan. Kabeln var rent avklippt och då undrar jag när jag som konsument ska ha gjort det? dom har ju lagt slingan (som dessutom hade samma klippskär som stripen de satt fast värmeslingan med!) och sedan flytspacklat över den...
jag har inte ens sett slingan.
Det känns inte som att han kan ifrågasätta mitt bevis på att någon som satt in slingan har orsakat skadan på kabeln.
 
sargar skrev:
vilken egenkontroll?

vi är intresserade av andras erfarenheter iaf, jag känner att jag gärna "pratar av mig" - inte att det har juridisk tyngd. det ligger nog i min bearbetning av att jag faktiskt kunde dött där i duschen, enligt besiktningsmännen...

BKR är det anmält till. besiktningen är också skickad dit. han har inga andra anmärkningar där, det har jag fått mail om.
process med ARN kommer...

beviset är den elektriker som öppnade upp golvet (klinker, tätskikt) för att nå golvslingan. Kabeln var rent avklippt och då undrar jag när jag som konsument ska ha gjort det? dom har ju lagt slingan (som dessutom hade samma klippskär som stripen de satt fast värmeslingan med!) och sedan flytspacklat över den...
jag har inte ens sett slingan.
Det känns inte som att han kan ifrågasätta mitt bevis på att någon som satt in slingan har orsakat skadan på kabeln.
Hej Sara

Jag sa inte att du har gjort det utan förklarade bevisbördan då jag har ganska många års erfarenhet av just entreprenadjuridik och haft de problemen förr.

Har ni koll på hur skadorna uppkommit (tex när de klippte upp slangen från rullen) så är det bra för er del.

Egenkontroll är som den låter en checklista som gås igenom av hantverkaren och bockas av. Under övrigt rutan så skall undantag tas upp och motiveras, där kan också nedtecknas om undantaget gjorts i samråd med BKR eller försäkringsbolag. Om enskilt våtrumsprojektering (ovanligt) gjorts skall detta vara nedtecknat och då skall även ansvarig vara upptagen däri

Antingen får ni välja att driva ärendet i ARN tänk då på att det ändå är viktigt att ni har juridisk kunskap (antingen självlärt eller via jurist)

Eller så kontaktar ni erat hemförsäkringsbolag och utnyttjar rättsskyddet (var medveten om maxgränsen som ofta kan överskridas om ni förlorar process och tilldöms motpartens kostnader) för att driva en process i tingsrätten
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.