Är det så att fabriksgrundad panel behöver grundas igen. Vi har tänkt oss att färdigstryka den fabriksgrundade panelen en gång innan den sätts upp på huset. Men jag "hörde" att man bör grunda den igen. Är det så?

/F
 
Troligtvis JA. De flesta målare jag pratat med kallar grundningen som kommer med för "transportskyddat" och rekommenderar grundning. Vi körde själva en omgång impr. olja på utsatta delar och ändträ och sedan grundning innan färdigstrykning.
 
Vi gör precis samma som djpa, förutom att vi varit överambitiösa och kört impr olja på hela huset. ;)
 
Vi lät det torka. Tror det var rekommendationen från färgtillverkaren oxå.

Ang. Tesa's "överambitiösa" målning med impr. oljan ;) så sa vår målarmästare att det blir bra att köra hela huset med den men är det något moment man kan skippa så är det just det. Ändträ och c:a 30 cm (tror jag det var) upp på panel samt vindskivor och foder var ett måste dock.

Ett annat tips när andan faller på är att köra impr. oljan med svamp på ändträna och köra grundfärg samt färdigstrykning med roller. Går mycket snabbare men kostar lite mer färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.