Jag har googlat som en tok men det verkar helt dött.

Det jag behöver är alltså det man kallar för ”reaktor” en drossel av magnetisk typ till en enkelarmatur 36W 120 cm T8 rör som har glimtändare, elektronisk variant i detta fall.

För så litet som ett år sedan köpte jag en dylik på Kjell&Co, detta till ”systerarmaturen” till den aktuella.

Jag har ingen lust att byta båda till nya LED-armaturer i onödan, bara byta den ena blir inget bra (de sitter över en köksbänk).

Att byta denna komponent som kostar typ en hundring är vad jag helst vill. Någon som råkar veta var man kan få tag på dessa något antika komponenter idag som privatkonsument?
 
På återvinningsstationen, elektronik, brukar det finnas mängder av gamma lysrörsarmaturer.
Jag har två i källaren som är på väg till återvinningen.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Jag hittar "elektroniska driftdon" men inga klassiksa reaktorer vid ett snabbsök.
 
GoC GoC skrev:
Men jag skulle tro du är för dålig på att googla
[länk]
[länk]
Jo jag hittade dessa och liknade sidor, är väl för bortskämd med att kunna se ett pris och övrig info kring frakt osv presenterat klart och tydligt. Eller som du säger att man hittar en donator, borde inte vara så svårt vid närmare eftertanke.
 
Annars är ju byte till HF-don för en dryg hundring inte fel. Gjorde det själv med mina armaturer i verkstaden efter att ha tröttnat på surret från reaktorn. Kostade 150:-/st för en 2x58W.
...men det är klart, en gratis reaktor från skroten är ju enklast.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Bara som avsut på tråden, Ordade en reaktor från en skrotad armatur från vårt garage efter att elektrikern var där och moderniserade... så enkelt var det.

Övervägde LED-alternativ men de visade sig bara ha halva lljusstyrkan så det gick bort, det var annars ett intressant alternatiiv: https://www.clasohlson.com/se/LED-lysrör-SubstiTUBE-16,2-W-1200-mm,-Osram---/p/Pr367722000

Allt perfekt nu vad gäller detta. Reaktor (drossel) av bra kvalitet transplanterad från en bra donatorarmatur.
__
Självklart används elektroniska tändare i dessa lysrörsarmaturer, tänder direkt utan flimmer etc.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.