Hej, har haft en gamal slägga med trähandtag som fungerat bra, sen sprack handtaget, så jag monterade dit ett nytt, men det gav oxå vika, så nu blir det väl till att skaffa en ny. tveksam till trähandtag är jag numera.
Nuvarande väger runt 7,1 kg enligt badrumsvågen
Har använt den som allroundslägga, banka ner stolp, spräcka berg med kilar osv.
skall tåla tuffa tag och misshandel

Så, vad skall jag tänka på inför införskaffandet av ny slägga i 5-7Kgs klassen.?
Konkreta förslag?


/m
 
mikko skrev:
Hej, har haft en gamal slägga med trähandtag som fungerat bra, sen sprack handtaget, så jag monterade dit ett nytt, men det gav oxå vika, så nu blir det väl till att skaffa en ny. tveksam till trähandtag är jag numera.
Nuvarande väger runt 7,1 kg enligt badrumsvågen
Har använt den som allroundslägga, banka ner stolp, spräcka berg med kilar osv.
skall tåla tuffa tag och misshandel

Så, vad skall jag tänka på inför införskaffandet av ny slägga i 5-7Kgs klassen.?
Konkreta förslag?


/m
Mitt förslag är en ny slägga med träskaft. Undvik släggor med "stötdämpning", svårt att få en vettig "takt" med en sådan.
 
Finns det olika träskaft ? senaste skaftet köpte jag på K-rauta, verkade standard
I vilken prisklass (och vart) hittar man en slägga med högkvalikativt träskaft?
skall det bli trä igen vill man ju att det finns en kvalitet i det hela.

/m
 
Här är det skillnad på budget och dyrt också... Hickory skall det vara i skaftet, det går aldrig sönder om man nu inte konstant missar och träffar skaftet. Det är skillnad på trä och *trä*

Ett bra knoster går på kring 600-700:- för en 5kg's

Hultafors knoster hittar du på vilken järnhandel som helst med bra utbud
 
Julas (Artikelnummer 101007) har funkat bra för mig:
101007_a.jpg
 
Köpte något billigt skräp (ETC?) på Ö&B med plasthandtag.
Den funkar den också, saker man slår på går sönder och stolparna försvinner i marken så jag tycker den är ok, använder den ytterst sällan.

Nu är ju inte jag någon speciellt finkänslig slägganvändare :)
 
Hur är det med släggskaft av Ask?
Hultafors har ju Ask i vissa hammarskaft.
 
ByggaNytt skrev:
Julas (Artikelnummer 101007) har funkat bra för mig:
[bild]
Jag kan skriva under på detta. Har också Julas slägga - den tunga modellen - och den har funkat ypperligt. Den har använts till att agera mothåll vid spikning - funkar sketabra för detta. Har använt den till att banka på saker som behövt bankas på, funkar perfekt till detta. Sakerna man bankar på flyttar på sig. Har vidare använt den till att , likt en straffarbetare i Gulag, slå sönder stora stenar till mindre dito med gott resultat. Kanske att de mindre stenarna har fått lite vassa kanter. Möjligen kan en dyrslägga prestera lite bättre...
;) ;) ;)

Skämt åsido, en slägga är ju lite som ett spett; inte så värst många delar som kan gå fel. Visst, kvaliteten på metallen kan ja vara sunkig, men annars...
 
Tjeena! Är i kina och jobbar lite till och från och måste bara komma med ett inlägg.
Kineserna använder också slägga, mycket! Ska ett hus rivas så är det antagligen billigare att hyra in ett gäng grovarbetare med slägga än att ta dit en dyr maskin. Hursom, släggskaft skall vara mjuka !!! Trodde jag såg fel första gången jag såg en kines svinga släggan, men icke. Först kom svingen sen tog det ett tag innan slägg-huvudet kom efter :surprised: De rackarna har släggskaft i lammeller av bambu tror jag, gissa om slägg huvudet får bra fart sista biten av färden mot målet ;D

Att det sedan ser ut som om de svingar ett slägg-huvud i änden på en gummislang kanske spelar mindre roll i sammanhanget ;D

Mvh Jante
 
pero skrev:
Visst, kvaliteten på metallen kan ja vara sunkig, men annars...
Även om järmklumpen nu skulle vara dålig på min Ö&B-slägga lär det nog dröja innan jag slitit ut den :D Antagligen är risken större att jag tappar bort den..

Plastskaftet är f.ö gummiklätt för bättre grepp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.