Efter att kommunen beviljade strandskyddsdispen, beslöt länsstyrelsen sig för att överpröva dispensn. Nu har deras beslut kommit, i vilket att de godtar dispensen men sätter flera villkor.Jag tänker överklaga till Miljödomstolen.
Jag har tyvärr inga kontakter som kan hjälpa mig med, eller ge referens till någon jurist som är sakkunnig och erfaren inom området. När jag söker på internet, hittar jag inte direkt något namn. Det finns dock många som anger att de hanterar "miljöärende". När jag tittar närmare så är det dock andra typer av miljöärenden som är deras speciallitet. Miljöbalken omfattar ju som bekant "det mesta".

Finns det någon som kan tipsa eller leda mig vidare så att jag kan få tag i någon som kan bistå mig med överklagan? Tacksam för allt ni kan bidra med.
 
Litigate Göteborg
 
På sin hemsida verkar de mest slå på trumman för fastighets- och entreprenadrätt. Har du något namn hos dem?
 
Prova att prata med villaägsrförbundet. Om du blir medlem så ger de en begränsad gratis juridisk rådgoivning. Gratisdelen lär inte räcka för dig, men de har även något 10 tal advokatbyråer kopplade som de kan rekommendera. Du får även rabatt på arvodet hos dessa genom medlemsskapet i förbundet.

Även om deras gratisrådgivning inte räcker för dig, så kan det ändå ge en del inspel på precisering av din frågor inför den "riktiga" advokakontakten.

Man blir ju lite nyfiken på vad det är för villkor?
 
Redigerat:
Har summariskt redan bett om deras synpunkter på mitt ärende. Var inte så mycket matnyttigt de returnerad, men de nämnde ingenting om att de hade några byråer de samarbetade med. Konstigt tycker jag. Tack för tipset. Jag kontaktar dem igen.
 
H hempularen skrev:
Prova att prata med villaägsrförbundet. Om du blir medlem så ger de en begränsad gratis juridisk rådgoivning. Gratisdelen lär inte räcka för dig, men de har även något 10 tal advokatbyråer kopplade som de kan rekommendera. Du får även rabatt på arvodet hos dessa genom medlemsskapet i förbundet.

Även om deras gratisrådgivning inte räcker för dig, så kan det ändå ge en del inspel på precisering av din frågor inför den "riktiga" advokakontakten.

Man blir ju lite nyfiken på vad det är för villkor?
H hempularen skrev:
Prova att prata med villaägsrförbundet. Om du blir medlem så ger de en begränsad gratis juridisk rådgoivning. Gratisdelen lär inte räcka för dig, men de har även något 10 tal advokatbyråer kopplade som de kan rekommendera. Du får även rabatt på arvodet hos dessa genom medlemsskapet i förbundet.

Även om deras gratisrådgivning inte räcker för dig, så kan det ändå ge en del inspel på precisering av din frågor inför den "riktiga" advokakontakten.

Man blir ju lite nyfiken på vad det är för villkor?
Bl a att tomten ska inhägnas, trots att det finns ett gammalt staket av störor och stolpar. Visserligen lite bedagat, men fullt synligt. Lst vill också bara tillåta ett stycken fönster av normal storlek, i st f de tre fönster 0,8 x2,0 som jag vill ha. Fick dispens av kommunen eftersom lst redan för 35 år sedan bestämt tomtutbredningen i samban med annat bygge. Det som är tänkt att byggas nu ligger inom det området och är inte mer än 40 m2.
Tycker lst är mer än lovligt klåfingrig och betalar gärna några tiotusntal för att få rätt (hoppas jag) I annat fall är det välbara att konstatera att hsndläggarnas subjektiva värderingar vinner mer o mer terräng.
 
  • Gilla
petersthlm
  • Laddar…
Majoriteten av de strandskyddsdispenser som tas in för överprövning upphävs, eftersom endast de "tveksamma" fångas upp.

Förstår din frustration, men om jag var du skulle jag ta det som en vinst och vara (typ) glad.

"Godtyckligheten", med din egen argumentation, kan ju lika gärna slå åt andra hållet i MMD om det är ett osäkert fall. Och då blir det inget alls.
 
För att börja bena i detta själv kan du begära ut M 5091-22 från Växjö tingsrätt, daterad 22 mars 2023. Den handlar just om staket och strandskydd.
 
Jag gissar till att motiveringen för att du måste bygga staket är för att du inte ska kunna anses utvidgat din hemfridszon utan att det ska vara tydligt för andra att din tomt inte sträcker sig hela vägen ner till vattnet och att det fortfarande ska vara tydligt att det är tillåtet för envar att vistas på marken mellan er tomt och vattnet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
För att börja bena i detta själv kan du begära ut M 5091-22 från Växjö tingsrätt, daterad 22 mars 2023. Den handlar just om staket och strandskydd.
Tack, ska begära kopia på domen. "Fönsterargumentationen" från lst sida innehåller många formuleringar i stil med "upplevd hemfridszon", "utökad påverkan", "påverkan utanför tomten", "båtfarare kan påverkas" etc.
Har du kännedom om några domar som behandlar detta, tar jag tacksam emot det.
 
Som jag frågade i mitt inlägg -
"Finns det någon som kan tipsa eller leda mig vidare så att jag kan få tag i någon som kan bistå mig med överklagan?"
 
D Dubbelgusten skrev:
Bl a att tomten ska inhägnas, trots att det finns ett gammalt staket av störor och stolpar.
Finns det något som säger att den inhägnaden du har idag inte skulle anses duga för sitt ändamål?
Eller vad ser du mer konkret som problemet med villkoret om inhägnande?

I grunden är det ett rätt rimligt krav för att utomstående ska ha någon möjlighet att kunna avgöra var tomten slutar. Rent praktiskt behöver det inte vara speciellt avancerade byggnadsverk så länge det är begripligt att avsikten med dem är att utgöra tomtavgränsning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.