Hej!

Min fru har fått jobb 10 mil bort. Detta innebär att vi behöver köpa in en pendlarbil, då den bilen vi har idag är på tok för törstig (runt litern) och att jag behöver den i mitt arbete i skogen och med diverse byggen.

Jag har funderat lite och då vi ska ha bilen enbart till pendling, samt en och annan körning så behövs följande:

* pålitlig (inga skumma konstruktioner eller elektronik som kan gå sönder)
* runt 10000 kr inköpspris (vi har inte så mkt pengar)
* diesel (om det går att få för det priset, annars en liten bensinare)
* billiga reservdelar såsom däck, bromsar
* snål (0,6 l/mil är smärtgränsen landsvägskörning)
* behöver inte dragkrok, lastutrymme etc (ska endast frakta min fru som kör)
* hyfsat lättsåld när detta jobbet är slut (är tänkt mellan 1-2 år)

Är det realistiskt att hitta en bil som uppfyller detta? Något speciellt bilmärke man ska titta närmare på och något man bör undvika? Senast vi köpte bil var för 20 år sen och det var en volvo 850 kombi... och ingen av oss är direkt bilintresserade.

tack på förhand
steve
 
Ska man åka så pass långt varje dag så ska väl säkerheten hamna högst upp.

steve5432 skrev:
Är det realistiskt att hitta en bil som uppfyller detta?
Nej
 
Jag har en Peugeot 406 Hdi som pendlarbil och den går på ca halvlitern.
Den är rätt så pigg och även praktisk.
Går att få för runt 10000:-


Sent from my HTC Vision using Byggahus
 
Hallo,

Det är inte en helt lätt ekvation... Är ni duktiga på att mecka? Om inte så kan en bil för 10.000 bli väldigt dyr att ha som pendlarbil, oavsett märke. De har en tendens att pajja, och att köpa en såpass gammal bil är alltid ett lotteri, om det inte är så att man är grymt duktig på bilar.

Min statistik är följande (för andrabilar, förstabilen har vi alltid haft en ny då vi kör så mycket):

Ford Mondeo (96:a) köptes för 20.000. Hade den i ett år, la 20.000 på reparatioiner sålde för 14.500:-
Förlust 25.500:-/år

Saab 93 (94:a). Köpte för 65.000 Hade den i två år, enbart få reparationer, sålde den för 25.000 om jag inte minns fel
Förlust 20.000:-/år

Saab 9000 cs (95) köptes för 19.000, la 8000 på reparationer, sålde den för 4500 ett halvår senare.
Förlust 22.500:-/år (nu hade jag dock bara den i ett halvår)

Kia piccanto (-10). köptes för 67.000. Har nu haft den i 2 år, noll kronor i reparationer. Kan nog sälja den för 50.000 kanske
Förlust 8500:-/år

Så för oss, som inte kan mecka, har varken tid, ork eller lust, har den nyaste bilen blivit billigast, och de äldsta dyrast. Men vi kan ha otur, och är säkert inga mästare på bilaffärer. Och visst. En nyare bil kostar mycket i inköp, och vettetusan om det är så käckt att köra en liten piccanto 10+ mil/dag :)

Mvh
Stefan
 
Det var verkligen inga lyckade beg. bil affärer du gjort Stew. I dagsläget borde väl Saab-arna sjunkit så lågt att det kan vara en bra affär.
 
Hej.. Jag håller nog med Stew i detta läge.. om man inte kan reparera själv så är nog en ny bil att föredra.
Själv pendlar jag i en golf 3 bensinare ca 11mil om dagen.. den är pålitlig i motor o ganska lättmeckad.. men rosten är ju ett gissel.
Citroen och peugeot har väldigt bra diesel motorer i sina bilar rostar väldigt lite men har ibland konstiga elfel.
Dock finns det bra exemplar som är väldigt billiga , men kolla så att kamremmen är bytt ifall du köper någon.:)
 
En Golf 2 med få mil och inget lull-lull så har man en ganska stabil bil.
Rosten är ju det jobbiga och sedan är det ju alla slitdelar som trillar när man har en äldre bil.

Jag har en Clio från 97 19xxx mil där följande har hänt på två år
Avgassystem - lagat själv med svets och rörbitar 2ggr ca 1500:-
Topppackning,Kamrem,Vattenpump ca 1700:- material och 10h fritid
Rost i balkar ca 3h svetsmeck

Inga kostnader för arbete men hade det varit som så att jag hade varit tvungen att lämna bort det så hade den sålts vid topppackningshaveriet.

Gammal bil = mecka själv annars kan det bli dyrt.
 
En audi A3 kanske kan funka?

Dock är de lite speciella rörande elektroniken och dricker en aningens mer men bra bil.

/Kent
 
Nissan Micra -98
Köpt för 18 000.
Lagad på 4 år för ca 8000:- inklusive service.
Äger den fortfarande, ungefär värd 10 000.

VW Passat.
köpt för 27 000.
Lagad och servad för 5000 på ett år.
Värd ca 20 000 just nu.

Volvo 960.
Köpt för 20 000, ägde den sen i fyra år. Sålde den för 11 000.
La ner ca 15 000 på reprationer.

Så billiga bilar blir inte billiga i längden om du inte har otrolig tur och hittar en lågmilare som är otroligt välskött.

Men de brukar i längden bli dyra i inköp om de ligge rute på tex blocket eller liknande.
 
Toyota Yaris, skottsäker och snål. Min är en 01:a, pendlar 10 mil om dagen i en sån, haft den i knappt ett år och det enda jag har gjort är att byta olja och drivrem.

Edit: drar 0,5 vid landsvägskörning ~ 90km/h och 0,55 vid 110km/h. Oljan och drivremmen har gått på ca 500:- och ett par timmar av min fritid.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.