Jag har helt kört fast i vår planlösning,för hur jag än gör som kommer jag tillbaka till samma lösningar hela tiden och jag blir inte nöjd med det jag får fram.
Så jag behöver nya ideér och synpunkter. d^_^b

Jag har en bild på den invändiga planlösningen. Det enda som inte skall röras är ett litet inritat badrum på ca 3,5 kvm. Jag har även ritat in ingången vi har till huset idag.
Jag har inte markerat ny och gammal del utan öppnar upp helt för fantasin.
I väst har vi ett garage som sitter ihop med huset. garaget 11 meter långt (Öster till väster) och 7,20 brett.



Den andra bilden är en liten snabbt ihopsnickrad bild på omgivningen.
  • I Norr har vi en bergsknalle i etapper med plantering och träd som går i en liten "båge" från ca 7 meter från huset i det nordväsliga hörnet till 2,5 meter i nordöstliga hörnet. Där uppe på hörnet står idag vår altan.
  • I öster har vi gräsmatta på ca 850 kvm med lekplats, trädgårdsland och en synlig granne.
  • I söder har vi gärsmatta på ca 250kvm, (där under ligger vår infiltration till avloppet), en liten bäck 25 meter från huset och en stor hage samt skog ca 200 meter bort, där går även en större väg. I söder får vi en ganska stor nivåskillnad på ca 2 meter eftersom huset ligger i en backe. Så det blir endel trappor om man lägger ingången till söder, men söder blir ju även husets "framsida" eftersom den stora vägen och vår infartsväg syns där.
  • I väster går vår och våra grannars infartsväg förbi. Efter den har vi parkering för vår traktor mm där efter blir det hagar och skog.
Vad vill jag då ha. Min önskan, och önska brukar man få lov att göra relativt fritt, är ett stort badrum med plats för hörnbadkar och rejäl dusch. Ett stort sovrum till mig och min man på gärna 15kvm. Sedan ytterligare 3 sovrum, gärna 4 om det går eftersom vi funderar på ett tredje barn och vi vill ha ett rum kvar till arbetsrum/hobbyrum.
Köket minst 20kvm. Jag vill ha vardagsrum alt. kök och vardagsrum mot gräsmattan i öster eftersom det är där barnen mest kommer att springa och leka och det är bra om man lätt kan hålla koll på dem.

Det vore extra trevligt om man kunde göra en barn och en föräldradel i huset.
Det går att bygga ut huset någon meter åt öster men bara efter 8 meter räknat från norr på planlösningen eftersom vår vattenbrunn som ligger intill huset.

Tack på förhand.
 
Kontakta en professionell arkitekt ..
 
Här kommer 3 av de planlösningar jag har liggandes.
Det är inte helt 100 genomgågna så att vi kontrollerat att dörrarna går åt rätt håll, utan mer att rummen ligger där vi tänkte det då.
 
  • Plan 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plan 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plan 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trollsan, du måste nog själv bestämma var du vill ha kök, hall och andra funktioner.
Och formen på huset? Vad vet vi vad som passar dig och din familj.

Så jag vill nog säga att Byggarätt har ett utmärkt råd:
Ta hjälp av ett proffs som systematiskt kan utreda era behov och önskemål.
 
Då vi har en begränsad budget och alla pengar vi har måste gå till själva byggandet har vi inte råd att kontakta en professionell arkitekt.

Var jag vill ha hall är ett av det riktigt stora problemet, jag vet inte var ingången till huset blir bäst. Att ha den där man har den idag är som att gå in på baksidan av huset. Alltså kan jag inte säga var hallen skall vara.
Kök och vardagsrum har jag nämnt tidigare att jag vill ha i öster.
Jag kan helt enkelt inte se fler möjligheter, totalt stopp. Ritningar har jag många idag 36 dock ingen bra och ingen jag tycker om eftersom jag är fast i mina egna idéer.
Personligen tycker jag ritning 1 känns bäst, men jag avskyr verkligen dessa mörka korridorer

Bygglov på ritning 3 finns idag och vi bor utanför detaljplanerat område. Kommunen har sagt att de inte lägger sig i var rummen är utan vi kan ändra som vi vill.
 
Jag har ingen aning om hur tomten ser ut men tänk lite som man gjorde förr i tiden det tycker jag funkar ganska bra. Väderstrecken: norr - kök, söder- salen, ingången nära köket av många praktiska skäl, sovrummen inte så viktigt eftersom man bara sover där.
 
Silversmeden - Oj, råkade visst ta bort bilden med hur tomten ser ut. Lägger upp den igen.
Det låter klokt att tänka så. Hade för mig att man skulle ha sovrummen i norr.
 
  • Landskap.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
planlösning 1
kan det funka att flytta ut dörren på sovrummet nere till vänster? så slipper ni den lilla snutten mörk hal där iaf. och vända så dörren öppnas utåt mot såvrummet ovanför. blir som en koridor inne i rummet då som kanske går att utnyttja med inbyggda bokhyllor lr nå :)
 
daugaard - Ja det var inte så dumt, det blir en smidigare lösning där nere i hörnet :)
 
Trollsan skrev:
Då vi har en begränsad budget och alla pengar vi har måste gå till själva byggandet har vi inte råd att kontakta en professionell arkitekt.
det kostar inget att titta på planlösningar från husleverantörer :). Kanske hittar du en som passar eller går att modifiera enl dina önskemål. Du ritar för många korridorsnuttar som kan lösas bättre och dina planlösningar ser röriga och ej självklara ut. Det är bra början men det kan fortfarande förenklas och förbättras här och där och framodla din idee med en del för barn- och en för vuxna. Du blir tvungen att kompromisslösningar men det blir nog bra till slut...
gaia
 
Redigerat av moderator:
gaia skrev:
Du ritar för många korridorsnuttar som kan lösas bättre och dina planlösningar ser röriga och ej självklara ut.
gaia
Hur kan detta lösas bättre, ge mig gärna ett konkret exempel. Jag kan inte komma på hur detta kan lösas bättre.

Huskataloger har jag kilovis med, jag har besökt massor med hus som husleverantörer visar upp.

Här börjar det bli ont om tid att bestämma sig.
Jag vill ha köket i sydvästra hörnet av huset och vardagsrummet mot den stora gräsmattan i väst. Det lilla badrummet måste tyvärr ligga kvar som innan. Samt att ingången kommer att bli i söder.
Sedan till resten av rummen är 4 sovrum, ett stort badrum och en stor tvättstuga. Detta får jag inte in på något bra sätt.
Någon som har någon idé?
 
Vad kostar en arkitekt?
10000-20000:- det är väl investerade pengar på ett så stort projekt....bättre att ta den kostnaden innan man bygger något som inte blir som man tror/önskar......
 
Ja bara för att du anlitar en arkitekt behöver det inte betyda att de ska jobba på ett förslag i ett år... Jobbar själv på arkitektkontor (dock som 3D-illustratör) och har vid flera tillfällen rådfrågat kollegor om lite hjälp vid ombyggnad av landställen osv.

Bara att berätta hur mkt du är villig att lägga på att få hjälp så får de arbeta efter det. I detta fall handlar det inte om att göra ett helt förslag känns det som utan att titta på vissa detaljer i planlösningen.
 
Din planlösning nr 2 var ju klart bättre än 1-tan, tycker jag . Ang nr 2 man kan slå ihop klädkammare och tvätt och ha dörr till sovrummet från hallen så sliper man en koridorsnut med 3 dörrar .... ok lösning som utnyttjar boytan men jag vet inte om du ska torka tvätt på lina och kanske är kläd+tvätt olämpligt?
Eller ha ingång till klädk från sovrummet ? Vet ej om det är föräldrarnas sovrum och deras egen klädk. Då är det svårt att tycka något mer om man inte vet varför du vill ha det just på det sätt. Bäst att ta några timmars hjälp av en arkitekt och diskutera möjligheter
gaia
 
Om jag förstår saken rätt ska du bygga ut ett befintligt hus på cirka 80 kvadrat. Den nya utbyggnaden blir cirka 110m2. Samtidigt ska du göra en helrenovering av den gamla delen och bland annat göra om planlösning helt.

Det är inte säkert att en sån operation blir billigare än att riva det befintliga huset och bygga nytt, och bygger du nytt är det förstås lättare att se till att du får precis som du vill ha det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.