C
Hej!

Jag har varit inne på detta tidigare i en annan tråd jag skapade men detta gnager mig så mycket nu och jag måste på något vis finna ro i det här. Jättetacksam för svar.

Vi har tilläggsisolerat vårat 70-talshus. Vi passade på att göra detta eftersom vi ändå skulle knacka ner vårat midjetegel och byta till träfasad. Syllbyte passade vi på att göra också.

För att komma över betongklacken fick vi tilläggsisolera 95mm

Total isolertjocklek är nu 95 + ursprunglig vägg på 95 = 190mm

Huset är byggt utan diffspärr men med plastfolierade gipsskivor.

Skall jag låtsas som att det regnar eller behöver jag ta ett helhetsgrepp invändigt och plasta rubbet?

Att göra det jobbet är ju inte speciellt kul, rent utav svårt på vissa ställen med mötande innerväggar och annat.

Det jag inte riktigt ser igenom är hur stor risk jag utsätter vårat hus för? Eller diverse guider så verkar tumregeln vara diffspärr om mer än 200mm. Antar att det har med daggpunkten att göra?
 
C
Huset har mekanisk frånluft glömde jag att nämna
 
Vad är skillnaden mot innan? Om det var gullfiber men tunnare så hamnar ju daggpunkten ändå mitt i väggen i ett material som inte torkar.

Som jag förstår är det massivträhus där man isolerar som blir ett problem. I ditt fall måste det bara sen tidigare (om det är gullfiber) vara en duglig lösning på diffspärren, annars borde du redan haft problem tänker jag...
 
C
J JohanLun skrev:
Vad är skillnaden mot innan? Om det var gullfiber men tunnare så hamnar ju daggpunkten ändå mitt i väggen i ett material som inte torkar.

Som jag förstår är det massivträhus där man isolerar som blir ett problem. I ditt fall måste det bara sen tidigare (om det är gullfiber) vara en duglig lösning på diffspärren, annars borde du redan haft problem tänker jag...
Det var bara 95mm isolering tidigare med oljehärdad board som vindskydd. Jag tänkte att i denna konstruktion hamnade daggpunkten utanför väggen? Det kanske inte är så?
 
Nu är jag inte expert på detta, långtifrån, men läst endel och är fysiker i grunden.

Jag skulle anta att om du ritar väggen och har tex -15 ute och +25 inne så kommer temperaturen i väggen att sjunka, om inte linjärt så iallfall på det sättet att nollan hamnar nånstans i mitten på väggen hur väggen än ser ut. 1cm in från utsidan är det ju "nästan" utomhustemp, dvs minusgrader. 1cm från insidan är det nästan inomhustemp. Detta nästan oavsett om väggen är 3cm eller 30cm tjock. Tanken är ju att ingen fukt ska komma ut och kondensera i väggen. Dvs även tidigare har du haft daggpunkten mitt i väggen.

I ett massivträhus utan diffspärr så är det inget problem (eller mindre problem) då fukten går långsamt in i träet, men även torkar ut från träet. Om du häller vatten på en bit gullfiber så beter det sig helt annorlunda än en träbit. Det blir dyngsurt. Om det sen ligger mot en träbit så börjar mögel och röta. En blöt träbit klarar sig ofta jättelänge.

Mitt antagande är att sålänge man använt gullfiber har man behövt diffspärr. Även en 10cm tjock vägg som är genomblöt kommer mögla. Det som möjligen kan påverka är ju om du ändrat fasadens uppbyggnad. Vissa hus har ju fasader som "luftar" och andra som är mer täta. Dvs ditt hus bör varit byggt för att ha nån slags diffspärr. Som förhoppningsvis funkar.

Jag skulle inte oroa mig mer än man ändå gör med hus. För alla hus riskerar ju fuktskador. Speciellt 70-talshus. Men det är nog inte mycket värre än innan din ombyggnad.
 
C
J JohanLun skrev:
Nu är jag inte expert på detta, långtifrån, men läst endel och är fysiker i grunden.

Jag skulle anta att om du ritar väggen och har tex -15 ute och +25 inne så kommer temperaturen i väggen att sjunka, om inte linjärt så iallfall på det sättet att nollan hamnar nånstans i mitten på väggen hur väggen än ser ut. 1cm in från utsidan är det ju "nästan" utomhustemp, dvs minusgrader. 1cm från insidan är det nästan inomhustemp. Detta nästan oavsett om väggen är 3cm eller 30cm tjock. Tanken är ju att ingen fukt ska komma ut och kondensera i väggen. Dvs även tidigare har du haft daggpunkten mitt i väggen.

I ett massivträhus utan diffspärr så är det inget problem (eller mindre problem) då fukten går långsamt in i träet, men även torkar ut från träet. Om du häller vatten på en bit gullfiber så beter det sig helt annorlunda än en träbit. Det blir dyngsurt. Om det sen ligger mot en träbit så börjar mögel och röta. En blöt träbit klarar sig ofta jättelänge.

Mitt antagande är att sålänge man använt gullfiber har man behövt diffspärr. Även en 10cm tjock vägg som är genomblöt kommer mögla. Det som möjligen kan påverka är ju om du ändrat fasadens uppbyggnad. Vissa hus har ju fasader som "luftar" och andra som är mer täta. Dvs ditt hus bör varit byggt för att ha nån slags diffspärr. Som förhoppningsvis funkar.

Jag skulle inte oroa mig mer än man ändå gör med hus. För alla hus riskerar ju fuktskador. Speciellt 70-talshus. Men det är nog inte mycket värre än innan din ombyggnad.
Utvändigt är det enligt standard vindduk och luftspalt. Den är ju difföppen.
 
C
J JohanLun skrev:
Nu är jag inte expert på detta, långtifrån, men läst endel och är fysiker i grunden.

Jag skulle anta att om du ritar väggen och har tex -15 ute och +25 inne så kommer temperaturen i väggen att sjunka, om inte linjärt så iallfall på det sättet att nollan hamnar nånstans i mitten på väggen hur väggen än ser ut. 1cm in från utsidan är det ju "nästan" utomhustemp, dvs minusgrader. 1cm från insidan är det nästan inomhustemp. Detta nästan oavsett om väggen är 3cm eller 30cm tjock. Tanken är ju att ingen fukt ska komma ut och kondensera i väggen. Dvs även tidigare har du haft daggpunkten mitt i väggen.

I ett massivträhus utan diffspärr så är det inget problem (eller mindre problem) då fukten går långsamt in i träet, men även torkar ut från träet. Om du häller vatten på en bit gullfiber så beter det sig helt annorlunda än en träbit. Det blir dyngsurt. Om det sen ligger mot en träbit så börjar mögel och röta. En blöt träbit klarar sig ofta jättelänge.

Mitt antagande är att sålänge man använt gullfiber har man behövt diffspärr. Även en 10cm tjock vägg som är genomblöt kommer mögla. Det som möjligen kan påverka är ju om du ändrat fasadens uppbyggnad. Vissa hus har ju fasader som "luftar" och andra som är mer täta. Dvs ditt hus bör varit byggt för att ha nån slags diffspärr. Som förhoppningsvis funkar.

Jag skulle inte oroa mig mer än man ändå gör med hus. För alla hus riskerar ju fuktskador. Speciellt 70-talshus. Men det är nog inte mycket värre än innan din ombyggnad.
Tack för detta svar. Det var ungefär så jag uppfattat det också. Gör ju givetvis det jag kan. Tejpar fönster på insidan etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.