Hej

Har börjat renovera tvättstugan i mitt hus från 1970. Huset är av betong och tvättstugan ligger i källaren.
Jag hade inte tänkt göra något med det befintliga golvet utan bara sätta nytt kakel och sätta upp lite bänk- och väggskåp men när jag fått bort det gamla kaklet samt vasken upptäckte jag att golvbrunnen var lös (eller i alla fall hatten). Det är en gjutgärnsbrunn från samma år huset är byggt. Se bild.

Jag antar att den bör bytas. Problemet är att jag inte vill ta bort hela det gamla golvet för att lägga nytt sen. Därför undrar jag om det går bra att bara bila bort en del runt brunnen och sätta dit en ny? Hur mycket bör man bila upp för att få bort eventuell fukt i betongen runt brunnen?
Därefter lägga nytt klinker som går ihop med det befintliga.

Det verkar inte finnas något tätskikt under det befintliga golvet idag och eftersom det är en tvättstuga som är placerad i källaren på betonghus så behövs det väl inget tätskikt eller? Därför borde det gå att "skarva" nytt klinker mot det gamla?
 
  • P8210002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P8210003.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bila bara precis så mycket som krävs för att kunna byta brunnen. Eventuell fukt orsakad av att brunnen var trasig behöver du inte bekymra dig om, den kommer torka upp genom klinkerfogarna. Eller fortsätta vara fuktig, beroende på fukttillskottet från marken under.

Om du gjuter igen med vanlig betong ska du inte plattsätta på minst en månad, kanske mer beroende på hur flexibelt fixet som du använder är.
 
Tveksamt om du ens behöver byta brunnen. Kolla om den verkligen är lös. Om så är fallet är det kanske nödvändigt att bila upp och byta den. Om inte rengör brunnen och översidan och fäst hatten med betongbruk eller liknande.
 
Nej, själva golvbrunnen verkar sitta fast. På vissa ställen precis runt brunnen kan betongen verka lite porös (kornig) men det är inte så mycket. Det kanske funkar att bara fästa locket då.
 
Även om du nu inte utför en renovering så byt ut den där brunnen, den är så pass gammal så det är inte mkt att hålla på!
 
Jag är ingen röris men jag skulle bara rengöra den och fästa hatten. Du vet inte hur det ser ut med dom järnrören som ligger i golvet, kan sluta med att byta golvet helt..
 
Byt, tror inte att den gamla brunnen är godkänd i försäkringssynpunkt.
 
Vi pratar ju inte om anslutning till tätskikt här, så det är inte tokkänsligt med brunnen i det här fallet. Jag tycker att du ska byta så småningom, när du ändå byter rören i plattan och stammarna, men innan dess kan jag inte se att det är någon fara.
 
sorry, missade att det var en tvätt stuga.
 
Tack för svaren.

Jag har nu rengjort och fäst hatten på brunnen igen och tätat så gott det går.
Som sagt, det sprutas aldrig vatten direkt på golvet (förutom om man spiller ofrivilligt eller tvättmaskinen börjar läcka) utan vattnet från tvättmaskinen leds direkt ner i brunnen. Jag kommer byta brunn den dag jag bestämmer mig för att byta golv.

/Staffan
 
Staffans2000
Gå låss med en skruvmejsel,får du inte hål på brunnen finnes det ingen anledning att byta - såvida inte eventuella gjutjärnsrör som ansluter till brunnen börjar bli igensatt p.g.a. rost. Prova genom att hälla flera spänner med vatten i brunnen.

/Staffan

Oj oj. För sent ute!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.