M
Behöver byta ut ett tidur/kopplingsur/timer för styrning av utebelysningen som inte fungerar längre, men är det något speciellt jag ska tänka på?
Måste man byta ut till ett analogt eller kan man sätta ett digitalt i en egen utanpåliggande kapsling, tex
MALMBERGS Kopplingsur digitalt vecko 1 kanal www.hornbach.se/shop/MALMBERGS-Kopplingsur-digitalt-vecko-1-kanal/8502516/artikel-detaljer.html

Vad jag har förstått så får man göra det själv, www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/timer/teknikrum/byta-timer
"Du får byta en fast inkopplad timer för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa, till en med likvärdig funktion och inkoppling."

Eldriven tidur och två industrikontakter på en elkretspanel med etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Måste och måste, välj ur som bäst passar funktion och prisnivå skulle jag säga.
Idag finns det många elektroniska ur som erbjuder astro-funktion som automatiskt justerar till/från beroende på solens gång.

Malmbergsuret kommer säkert att funka. Dock har jag haft ett sådan där displayen lämnade in efter några år, satt dock i ett ouppvärmt förråd.

Bilden visar grejor som hör till den fasta elanläggningen, byte bör/ska då göras av en elfirma.
 
M Mekplatsen skrev:
Måste man byta ut till ett analogt eller kan man sätta ett digitalt i en egen utanpåliggande kapsling, tex
MALMBERGS Kopplingsur digitalt vecko 1 kanal
Du kan byta till ”vad du vill”, över tex Plejd.


M Mekplatsen skrev:
Vad jag har förstått så får man göra det själv, www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/timer/teknikrum/byta-timer
"Du får byta en fast inkopplad timer för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa, till en med likvärdig funktion och inkoppling."
Det gäller bara för privatbostäder, är det mot tex företagets elanläggning så behövs auktorisation.
 
M
Tack så mycket för svaren @etompau och @Demmpa
Då lämnar jag över jobbet till behörig person.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.