Ledsen för usel rubrik, men...
Behövde en ny cirkelsåg på budget och hittade en Hikoki C6ss för strax över tusenlappen som jag slog till på. Verkade robust och fullt tillräcklig för mina behov.
Som vanligt vid spontanköp kollade man ju inte allt...

Det visar sig att Hikoki kör med 30mm axel för centrumhål till sina klingor vilket reducerar utbudet rejält. Men som jag förstår det av manualen ska man kunna köpa ett tillbehör, en reduceringsbricka, som ska åtgärda detta. Men hur jag än letar, vad jag än söker på oavsett språk kan jag inte hitta något som ser ut att passa för att reducera centrumhålet. Det enda jag hittar är motsatsen, dvs brickor för att kunna köra 30mm på 20mm axel.

Om någon hittat en lösning på samma problem, vet vad den eländiga biten heter och var man kan köpa den så vore jag tacksam för input...
 
N nilhe1 skrev:
Det enda jag hittar är motsatsen, dvs brickor för att kunna köra 30mm på 20mm axel.
Med risk för att ha missförstått något men... du kan ju bara reducera på det hållet, ex klinga med 30mm hål på 20mm axel. Det är ju tekniskt omöjligt att ha en klinga med 20mm hål till en 30mm axel.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Haha, nej du har rätt. Min beskrivning är inte den bästa. Det sitter en bricka, "washer A" se bilder, som ska gå att köpa separat...någonstans för ändamålet. Men kan inte hitta delen på nätet.
 
  • Teknisk ritning av en sågbladsmontering med spindel, brickor och sexkantsskruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktion och bild av cirkelsåg med dammuppsamlare, markering av tillbehör säljs separat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ola C Ola C skrev:
Med risk för att ha missförstått något men... du kan ju bara reducera på det hållet, ex klinga med 30mm hål på 20mm axel. Det är ju tekniskt omöjligt att ha en klinga med 20mm hål till en 30mm axel.
Se svar. :)
 
N nilhe1 skrev:
Se svar. :)
Har du frågat på stället där du köpte sågen?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Har du frågat på stället där du köpte sågen?
Japp, men inte fått svar än. Näthandlare...
 
K kniv skrev:
Du söker en ”reduceringsring” eller ”reduktionsring”.
Denna exempelvis
[länk]
Tror inte det som är eftersökt, läs inlägg #3
 
N nilhe1 skrev:
Haha, nej du har rätt. Min beskrivning är inte den bästa. Det sitter en bricka, "washer A" se bilder, som ska gå att köpa separat...någonstans för ändamålet. Men kan inte hitta delen på nätet.
Ser lurt ut, klingan sitter ju på axeln snarare än på washer A och om axeln är 30mm kan ingen Washer A i världen få ner den till 20mm. Det är inte så att sågen finns i två varianter, 20 respektive 30mm axel? Är axeln 30mm på din såg, inga hylsor o annat inblandade?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ser lurt ut, klingan sitter ju på axeln snarare än på washer A och om axeln är 30mm kan ingen Washer A i världen få ner den till 20mm. Det är inte så att sågen finns i två varianter, 20 respektive 30mm axel? Är axeln 30mm på din såg, inga hylsor o annat inblandade?
Väntar fortfarande på sågen ( i transport) så kan inte mäta axeln. Men anledningen till att jag hajade till var det som stod på sidan för sågen som jag såg när jag skulle kolla leveransinfo där det tydligt framgår "Håldiameter 30mm" (https://www.proffsmagasinet.se/mask...kelsagar/hikoki-c6ss-cirkelsag-1050-w-2330159)

Blir heller inte klok på hur det hänger ihop men manualen säger tydligt " Washer A is supplied for for 2 types of sawblades with the hole diameters of 20mm and 30mm. When buying the circular saw one type of washer (A) is supplied." Tänkte först att den var vändbar beroende på centrummått men sista meningen i citatet motsäger väl det...
Jaja. Får vänta och se vad butiken svarar. Annars är det ju inte värre än att jag får leta bland färre klingor.
 
Du använder givetvis de klingor som är avsedda för sågen.

Varit i liknande funderingar på en enkel Ryobi batteridriven cirkelsåg, insåg snabbt att det bara är att köra med de klingor som passar denna såg. Många parametrar som ska stämma inte bara centrumhål, klingans bredd även viktigt tex.
 
Tror inte det du söker existerar. Manualen du länkar till syftar nog på reservdelar för flera olika sågar och inte bara din modell. Hikoki tillverkar antagligen andra modeller med 20mm axel.

Men jag förstår inte problemet, säljer dom inte klingor som passar?
 
F Finndjävel skrev:
Tror inte det du söker existerar. Manualen du länkar till syftar nog på reservdelar för flera olika sågar och inte bara din modell. Hikoki tillverkar antagligen andra modeller med 20mm axel.

Men jag förstår inte problemet, säljer dom inte klingor som passar?
Finns (fanns?) nog.

Svensk text om sågblad och mellanlägg instruktioner, teknisk dokumentation, detaljerad information, håldiameter, kontaktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan det vara samma som till C7? https://www.ebay.com/itm/3947782893...02g70m9ZkVcBygJHqU-WCe7IHvMkzoh8aAogeEALw_wcB
 
Du kanske skulle överväga att returnera sågen (eftersom det är näthandel och du inte fått den än) och beställa en för 20mm hål istället?
Jag har ingen aning hur svårt det är att hitta klingor som passar men i framtiden kanske det blir jobbigt när du inte kan springa in i en butik och nödköpa en billig klinga sent på kvällen 😤
 
Kolla med Småmaskinservice, www.smsservice.se, de säljer reservdelar till Hikoki. Tittar man på sprängskissen på Hikokis hemsida finns det tre mellanlägg för olika världsdelar.

Explosionsvy av maskindelar med numrerade komponenter, möjligtvis för monteringsinstruktioner eller delidentifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tabell med artikelnummer, beskrivning, kvantitet och länder. Tre rader med olika tvättmaskinsdelar (washers).

https://hikoki-powertools.se/mediabank/store/5826/Exploded-View---C6SS.pdf

Annars säljer alla stora verktygstillverkare klingor för 30mm axel, förutom Hikoki själva t.ex. Bosch, Dewalt och Milwaukee. Dock inte Biltemas och Julas egna märken, om man är ute efter dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.