Mitt takutsprång på 50cm som består av 20mm råspont känns inte superstabilt tycker jag? Håller det för betongpannor och snö och att man går på det?

Eller brukar man ha något mer sorts stöd? Råsponten sticker ju bara ut över sista takstolen.
 
Det är alltså gavelutsprånget jag är orolig för.
 
Vi har inget mer än vindskivor på vårt gavelutsprång, och det är minst 50cm och huset har stått sedan 71.
 
Redigerat:
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
Trekanstlist samt vindskivor styvar upp en hel del. Det är standard att ha det så men visst blir det lite svajigt.
 
En trampolin med vindskiva är fortfarande en trampolin. Du måste ha något under.
 
Har likadant, det håller.
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Fick på trekantslist och en 45a under idag och nu är det mycket stabilare :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Gamla gröna takrännor på ett tegelhus, ungefär 55 cm breda, med synlig patina mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ 55cm, hållt bra i 50år.
 
Det hade inte skadat med lite kraftigare råspont... men om du vill styva det en aning är det enkelt gjort; om dina bärläkt är 25mm tjocka så kan du skruva kraftiga brädor 32mm tjocka ca 30mm över bärläkten bara så betongpannans klack får plats. Över dom två sista takstolarna o ut mot vindskivan. 4-5 rader i botten där påfrestningen är som störst - blir starkt o bra!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
Det hade inte skadat med lite kraftigare råspont... men om du vill styva det en aning är det enkelt gjort; om dina bärläkt är 25mm tjocka så kan du skruva kraftiga brädor 32mm tjocka ca 30mm över bärläkten bara så betongpannans klack får plats. Över dom två sista takstolarna o ut mot vindskivan. 4-5 rader i botten där påfrestningen är som störst - blir starkt o bra!
Lät som en smidig lösning.
 
Mikael_L
K Klicka skrev:
En trampolin med vindskiva är fortfarande en trampolin. Du måste ha något under.
Fan, då har jag byggt fel !! :surprised:

;)
Men mitt håller fortfarande, 10 år efter ...
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Mikael_L
M Martin Lj skrev:
Fick på trekantslist och en 45a under idag och nu är det mycket stabilare :)
Exakt så gjorde jag. Sen vindskiva utanpå, det sätter antagligen du också.

Jag har Benders carisma, som är 10-20% tyngre än vanliga tvåkupiga betongpannor, så att du har betongpannor spelar inte heller någon roll.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.