Hej,

Vad jag förstår så finns det en hel del rörmokare och andra hantverkare här på forumet. Ni kanske kan förklara begreppet "behörighet" i VVS-sammanhang eftersom jag har mycket svårt att förstå det. Vilken myndighet har utfärdat detta? En elektriker har en behörighet eftersom det finns ett lagkrav på detta men nåt sånt krav känner jag inte till för VVS-installationer.

Jag blir ännu surare när jag ser en firmabil med ordet "våtrumsbehörig" på. Man har gått en kurs hos nån firma i att kleta på just deras fuktspärrsystem och tycker sen att man kan använda ordet behörighet i sin marknadsföring.

Certifierad, diplomerad etc kan man vara från vilka firmor eller organisationer som helst men behörig är man bara när lagen säger att så krävs.

Är jag helt ute och reser?
//Musashi
 
lagen är lite flumig den säger att du som hema fixare få göra allt själv dra nya va rör dra nya elledningar bara du gör rätt så altså du får göra det tills du gör fel för om du gör fel så akn du inte

för vvs:are så måste vi gå en kurs som heter vatensäker instalation eller liknade och då får vi ett bevis att vi kan dra rör på ett sådant sätt att vi inte ska skapa några vattenläckor mm och då får vi ett litet plastkort som vårat foto fins på och där det står namn och födelseår mm hoppas att det räcker som svar men om någon kan tilläga något så är det bra för jag vet inte riktigt hhur jag ska formulera mig :)
 
Man får väl ändå inte göra någon som helst nyinstallation när det kommer till 230V så vida man inte har en behörighet reglerad i lag? VVS-arbeten, snickra takstolar, bygga bjälklag, sätta kakel, anlägga en grund, det får vilken tjomme som helst göra. Ibland kräver försäkringsbolagen att arbetet ska vara "yrkesmannamässigt utfört" eller någon annan luddig term. Ditt plastkort är ett cerifikat som VVS-branschen har enats om. Det säger att du har gått en utbildning, inget om behörighet.

Ta IT-branschen som exempel, där dräller det av certifieringar men några behörigheter rör det sig inte om.
 
oavvs:Menar du alltså att jag som kan dra lite rör själv kan gå den dära kursen som lekman och vips är man inne i VVS branschen?
 
Om det är ordvrängeri eller inte kan diskuteras men att dra el själv är enligt lag förbjudet medans det är fullt tillåtet att bygga om sitt eget badrum hur man vill (elen undantaget).
Så visst är det frågan om certifiering och inget annat.

Kan inte folk se företagens försäkringar som det viktiga istället? Det är trots allt det som skyddar konsumenten om något skulle ske? Och ett byggföretag kan ha fullgoda försäkringar utan att vara "certifierade" för våtrum

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.