Hej
Jag undrar om det krävs nå särskild behörighet för min hantverkare när han ska lägga om mitt tak? Vilka garantier kan man förvänta sig vid byte av tak (papp, läkt, pannor m.m.)? Vilka frågor är viktiga att man inte missar när man har hantverkare hemma för att byta taket?

Vore tacksam för er expertis.

Mvh
Daniel
 
Finns inge särskilda behörigheter. Garantin får man prata med takläggaren om. Dom ger olika garantier. Se till att få det i skrift.
 
Finns mig veterligen ingen speciell certifiering.

Det är extra viktigt att hantverkaren har F-skatt och försäkring, både ansvarsförsäkring och olycksfallsförsäkring.

Vid ett takbyte så är du som byggherre ytterst ansvarig för arbetsmiljön, dvs du kan bli skadeståndskyldig om någon ramlar ned från taket. Det gäller att det i ert avtal finns formuleringar där byggfirman tar på sig ansvaret att hålla med försäkringar, du som beställare måste kontrollera att försäkringen finns och gäller (premien betald).

Kolla att ev. plåtarbeten är med i diskussionen också. Plåt runt skorsten, ev. taklucka osv är dyrt. Ibland kan det återanvändas, ibland inte.

Och som vanligt så gäller referenser, kolla de senaste taken de lagt, ofta kan man se konstigheter från marken även om man inte är proffs.

Få en spec. på vilken typ av material de tänker använda, när jag fick taket omlagt för 10 år sedan så blev jag tipsad om att se till att de använde rätt typ av underlagspapp, har för mig att den skulle heta YAP, men det kunde fuskas med YAM som är sämre. Jag kan komma ihåg fel, det kanske var tvärtom. Och nu 10 år senare kan det mycket väl finnas ngn. annan typ som gäller.

Gå gärna in på tillverkarnas hemsidor och läs på hur jobbet skall göras, och titta på taket innan de lägger på pannorna, försök kontrollmät avståndet mellan läkt, titta efter så att de gjort rätt vid anslutning till vindskivor, runt skorsten osv.

Och ta in flera offerter, vi fick en helt orimlig spridning i pris. Det är troligen perfekt tid att handla detta jobb just nu. Många vågar inte beställa takomläggning på vintern, så firmorna har ofta lite att göra så fort de mer akuta takskottningsjobben är över. Vi beställde jobbet och gav firman fria händer att göra det när de hade tid inom en 3 månadersperiod.
 
Jag tycker nog att det är viktigt att plåtarbetena utförs av någon som verkligen är plåtis på rktigt. Det mesta med takomläggning är egentligen rent hantverksmässigt ganska enkelt men plåtjobb som utförs av någon som egentligen är byggsnickare men kör litet plåt på sidan om blir inte alltid bra. Och på ett tak kan det straffa sig.
 
Om det innefattar värmning av tjära och sånt så erfordras en speciell utbildning. Tidigare var den separat men numera ingår det i Heta arbeten-utbildningen.
 
mlkjhr skrev:
Om det innefattar värmning av tjära och sånt så erfordras en speciell utbildning. Tidigare var den separat men numera ingår det i Heta arbeten-utbildningen.
Vad menar du med "erfordras en speciell utbildning"? Finns det något lagkrav på det?
 
andersmc skrev:
Vad menar du med "erfordras en speciell utbildning"? Finns det något lagkrav på det?
Ja det finns det, om du ska jobba med tätskikt på tak som kräver gasolbrännare eller motsvarande så krävs det en speciell utbildning. Sedan helt nyligen så ingår den i den vanliga Heta Arbeten-utbildningen som du behöver för svetsjobb och liknande.
 
Eller lagkrav vet jag iofs inte om det är, det kanske bara är försäkringsbolagens krav. Hursomhelst så är det likställt med andra heta arbeten, tex svetsning där risk för brand finns och för det krävs ju som bekant utbildning.
 
Jag har svetsat, och jag har ingen som helst utbildning i det. Har jag begått ett lagbrott då?
 
andersmc skrev:
Jag har svetsat, och jag har ingen som helst utbildning i det. Har jag begått ett lagbrott då?

Jag svetsar på jobbet ibland, jobbar på en verkstad. Jag behöver inte ha heta arbeten. Skulle jag däremot ta med min svets och svetsa hemma hos en kund, då ska jag ha heta arbeten.

Som privatperson eller i egen verkstad så kan man göra vad man vill.
 
MagnusSt skrev:
Jag svetsar på jobbet ibland, jobbar på en verkstad. Jag behöver inte ha heta arbeten. Skulle jag däremot ta med min svets och svetsa hemma hos en kund, då ska jag ha heta arbeten.

Som privatperson eller i egen verkstad så kan man göra vad man vill.
Rätt sammanfattat! Begreppet är brandfarliga heta arbeten, vilket innebär att vid heta arbeten i miljöer som till sin natur förväntas vara skyddade mot brand, tex en mekanisk verkstad, behövs inte certifikatet. I TS fall, arbete med underlagspappsläggning, blir det däremot ett krav, förutsatt att pappen ska läggas med värme överhuvudtaget.

Heta arbeten är ett krav i det finstilta på alla svenska försäkringsbolags försäkringar, främst då ansvarsförsäkringar. Det betraktas faktiskt så pass mycket som branschstandard att domstolar har dömt personer som inte följer säkerhetsreglerna, även om de inte är bundna av kontrakt att följa heta arbeten reglerna.

Jag känner till ett fall där hantverkare på tak, inte följde säkerhetsreglerna vid heta arbeten och orsakade en totalbrand på en radhuslänga i +10 miljoners klassen. De hade naturligtvis inte pengar att betala ur egen ficka och försäkringsbolaget tänkte inte betala. Företagarna går i konkurs och husägarna tar resterande del av smällen.

Med andra ord, se till att hantverkarna har "heta certfikat" så blir det inget trubbel med ansvaret OM något tokigt skulle hända.
 
  • Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.