Hej!

Har skrapat bort färg från en gammal spegeldörr och funderar på om jag ska olja in den innan målning eller om det är överflödigt...

Den är väldigt torr och jag upplever att lister / fogar spruckit upp pga detta. Den ska sitta i matkällaren i dränerad och (relativt) torr källare. I och för sig är matkällaren oisolerad och lite fuktigare sommartid om det gör någon skillnad.

Hade det varit snickerier utomhus hade det varit givet med grundolja - men behövs det nu?

Kokt linolja för att få få trät att svälla innan målning eller bara köra direkt med grundfärg? Utspädd grundfärg?

//Anders

Närbild av en hörndetalj i ett träbygge med synliga träådror och korrigeringsarbete vid skarvarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en sprucken träbjälke i en byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähörn med synlig spricka vid sammanfogningen av två träplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Vad ska du måla med för färg? Man brukar inte olja in innan grundning med linoljefärg .
 
S sinuslinus skrev:
Vad ska du måla med för färg? Man brukar inte olja in innan grundning med linoljefärg .
Nja, var väl inne på att använda vattenbaserad lackfärg... Typ denna: https://www.caparolfarg.se/mala-inomhus/produkter/mobelfarg/halvblank-lackfarg-1198

Linoljefärg kan väl krita av sig när den mattas av? Dörren kommer sitta i en passage med risk att man kommer åt den när man passerar...
 
S
Det var du som skrev om linolja och därför jag frågade om linoljefärg.
Linoljefärg ger en hård och tålig yta när den härdat ut och inomhus kommer den inte krita.

Måla med en spärrgrund två gånger tex Jotun spärr-och kvistgrund innan lackfärgen.

Räkna med att dörren kommer att svälla rätt mycket så ha stor springa i karmen.
 
  • Gilla
aekeberg och 1 till
  • Laddar…
A aekeberg skrev:
Nja, var väl inne på att använda vattenbaserad lackfärg... Typ denna: [länk]

Linoljefärg kan väl krita av sig när den mattas av? Dörren kommer sitta i en passage med risk att man kommer åt den när man passerar...
Jag skulle målat med linoljefärg alla dagar. Den andas och är viktigt när luftfuktigheten kan variera under året. Eftersom dörren har speglar rör sig virket och en lackfärg kommer att bli för hård och spricka så småningom. Linoljefärgen kan krita men då är det bara att stryka på tunt med linolja så håller den några år till.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
S
A annsofian skrev:
Jag skulle målat med linoljefärg alla dagar. Den andas och är viktigt när luftfuktigheten kan variera under året. Eftersom dörren har speglar rör sig virket och en lackfärg kommer att bli för hård och spricka så småningom. Linoljefärgen kan krita men då är det bara att stryka på tunt med linolja så håller den några år till.
Kritningen är för att linoljan bryts ner av UV-ljus och det sker inte i en källare.
 
  • Gilla
annsofian och 1 till
  • Laddar…
Mycket bra svar!

Spärrgrund/ kvistgrund för att inte kvistarna ska slå igenom på sikt antar jag eller finns det andra skäl?

Jag har andra dörrar som är målade sedan tidigare. Antar att de måste vara trärena innan man går på med linoljefärg? Eller funkar det om man innan målat med linoljefärg? Hur vet man om det är linoljefärg innan?

Tack för hjälpen! :D
 
S
Linoljefärg går att måla på de flesta underlag.

Målar du vit vattenbaserad färg på en furudörr så kommer hartserna i träet slå igenom efter nåt år och färgen gulnar.

Målar du med linoljefärg är risken liten men vit linoljefärg gulnar i mörka miljöer. Man brukar måla med en gråtonad vit inomhus istället för helvitt.
 
  • Gilla
annsofian och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.