Hej på er alla!

Vi beställde en soffa för några månader sedan och på väg hem körde vi förbi Mio och köpte en medel för att impregnera soffan. Det som vi inte visste om var att lukten från medel var fruktansvärd stark och det tog tre dagar för att bli av med det helt, som tur var en bäddsoffa till gästrummet så det var bara köra ventilationen och stänga dörren.

Nu har vi beställt en ny soffa till vardagsrummet och det är ett måste att impregnera den som när man har tre barn.

Den här gång måste vi skaffa en medel som fungerar och har så svag lukt som möjligt så att små barn kan klara av.

Jag ville höra från er om tips på en medel för att behandla tygsoffa som luktar inte så stark som den vi köpte och finns på länken nedan.

https://www.mio.se/produkt/textilecleanprotect/26746113

Tack på förhand!
 
Hej. Det är inte svar på din fråga men...
Vi köpte en ny tygsoffa för ett par är sedan. När vi kom hem och hade fått den på plats så kände vi en doft som var väldigt stark och intensiv. Vissa hade sagt att det luktade nytt men det tyckte inte vi.
Det var en kemisk doft svårt att beskriva. Doften hängde antagligen kvar från industrin där den är gjord. Eller också var den redan impregnerad och att det var den doften vi kände.
Så er soffa kanske redan hade en stark doft av tilverkningsindustrin eller en redan gjord impregnering.
Ett glas med ettika i rummet där soffan står de första dygnen tar bort doft.
Lycka till
 
  • Gilla
Reborn
  • Laddar…
A
Det kanske går att använda ett överkast för att skydda soffan från barnen (och skydda barnen från kemikalier)?
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
L-OFast skrev:
Hej. Det är inte svar på din fråga men...
Vi köpte en ny tygsoffa för ett par är sedan. När vi kom hem och hade fått den på plats så kände vi en doft som var väldigt stark och intensiv. Vissa hade sagt att det luktade nytt men det tyckte inte vi.
Det var en kemisk doft svårt att beskriva. Doften hängde antagligen kvar från industrin där den är gjord. Eller också var den redan impregnerad och att det var den doften vi kände.
Så er soffa kanske redan hade en stark doft av tilverkningsindustrin eller en redan gjord impregnering.
Ett glas med ettika i rummet där soffan står de första dygnen tar bort doft.
Lycka till
Du svarade inte på frågan man gav en lösning!
 
Allinug skrev:
Det kanske går att använda ett överkast för att skydda soffan från barnen (och skydda barnen från kemikalier)?
Ja, tror du att det kan hjälp mot lukten? Vilken typ av material tycker du att skulle vara lämpligt?
 
Har man små barn är överkast en väldigt bra sak:). Våra tygsoffor rengörs lite då och då med ånga när barnen var små. Ångaggregat och dammsugaren blir hur rent som helst. Man sprutar med ånga och sedan dammsuger upp vätskan. Man kan hyra mattvättar som i princip gör samma sak.
Lukten på nya soffor kan mycket väl vara flamskydd och andra otrevligheter som dom har behandlat tygen med.
 
Vår soffa från MIO (har jag för mig det var) luktade starkt i flera månader, vi impregnerade också men jag tror lukten kom från soffan från början. Turligt nog så var det i samband med inflyttning och vi använde inte det rummet så mycket i början. Efter ett år är så var lukten helt borta.

Man kan notera att mycket som tillverkas innehåller kemikalier av olika slag. Jag tror själv på att i så stor utsträckning som möjligt köpa saker i naturmaterial, massivträ, bommul etc. Tex klassiska laminofotöljer i ek och fårskinn, möbler och inredning i trä istället för plastbeklädd spånskiva etc. Likaså att man där man kan använder linoljefärg eller annan "naturlig" färg. Plus att inte byta saker för ofta. Försöker man leva hållbart tror jag man undviker kemikalier och lukt... Men soffor är svårt, de nöts ju ut och måste bytas ut. Stolar, bord, mm håller ju flera livstider om de är av bra kvalitet. Tex tror jag tex att våra laminofotöljer är billigare än en IKEA soffa räknat på kostnad per dag, då de troligen överlever oss. Dock vet jag inte om tex en skinnsoffa är bättre ur aspekten farliga ämnen?
 
Redigerat:
Ännu ett icke-svar på frågan, men:
Kan ni inte ändra er och köpa en skinnsoffa i stället.

De är mycket, mycket mer oömma för kräk, snor, kiss och bajs.

För att inte tala om rödvinsspill lite senare på kvällen :p

Och tål slitage mycket bättre också.
 
A
Reborn skrev:
Ja, tror du att det kan hjälp mot lukten? Vilken typ av material tycker du att skulle vara lämpligt?
Tanken var att överkastet skulle vara istället för impregneringsmedlet, så då slipper man ju lukten av medlet. :)

Och, material... något tättvävt tyg. Ofta brukar de som tex IKEA säljer vara både tättvävda och i dubbelt tyg med vaddering, så de står emot en del spill och slitage.
 
Allinug skrev:
...Ofta brukar de som tex IKEA säljer vara både tättvävda och i dubbelt tyg med vaddering, så de står emot en del spill och slitage.
Och är säkert lätta att köra i tvättmaskin då och då efter "olyckor" :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.