Hej!

Vi äger ett hus som är byggt 1928. Idag skulle vi riva ner väggen mellan kök och vardagsrum och fick då fram den spontade träplanken som fanns innanför 200 lager tapet och annat smått och gott. Vi beslutade oss för att riva ner allt efter väggen i vardagsrummet så vi fick fram den robusta träväggen och murstocken (blev riktigt häftigt) Nu hade vi tänkt låta träväggen vara framme i vardagsrummet som en fondvägg men började fundera på om man måste behandla väggen med olja eller dylikt? Vi har inte tänkt måla eller nånting vi vill ha det som det ser ut. Tacksam för svar!
 
Hmm... inte måla. Jag skulle lämna den som den är. Oljan ställer till det genom att det kan bli lite mörkare om ni inte lutar väggen och sen blir det lite "klibb" och sånt. Jag har bestämt mig - snyggast och lättast för är att lämna den obehandlad. Lycka till// Micke
 
Vi har precis oxå tagit fram några sådana väggar. Men vi ska måla dem som övriga väggar alternativt med lite annan brytning för att skapa lite känsla av fondvägg. Helt obehandlad tänker jag mig att de gulnar med tiden.
 
Jag ska tillägga att vi har en härlig brädvägg som vi målat med äggoljetempera - ljust gul. jämför med den trärena biten som ska bli sockel // Micke
 
Ok tror det blir så att vi låter den vara som den är då eftersom vi gillar den mörka träfärgen på plankorna som dom är. Tack för svaren!:)
 
Såhär ser våran vägg ut:)
 
  • IMG_0637.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Drekster - ordentligt breda "brädor" //M
 
Ser ut precis som våra väggar hemma. Kika in här för lite bilder.

Målade råspont i helgen med en kulör framtagen för tak med Ovolins äggoljetempera (Örebro). Blir superfint, doftar gott gör det också. Blir antingen den eller samma brutna vit som vi ska ha på övriga väggar i V-rum. Äggoljetempera såklart! :)
 
Jodu Micke H haha farsan e gammal snickare han hade aldrig sett nått liknande sa han med 2 spårig spont i!:) Det var inte särskilt dyrt med virke förr i tiden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.